Madu Miera Leyana mengaku tidak bersalah

 Madu Miera Leyana mengaku tidak bersalah

Madu Miera Leyana mengaku tidak bersalah

Isteri pertama kepada Rosland Othman, 50, iaitu Adibah Abdul Mutalib, 50, tetap dengan pendirian mempertahankan rumah tangga dibina sejak 28 tahun lalu bersama suaminya.

Adibah yang ditemui di Kompleks Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan bagi prosiding Jawatan Kuasa Pendamai (JKP) berkata, dia melantik abang sulungnya, Azman Abdul Mutalib, 57, bagi proses berkenaan.



“Abang sulung mewakili saya untuk JKP, hari ini. Saya meneruskan proses ini sebab saya bukan di pihak yang salah, jadi saya tak bersetuju untuk bercerai.

“Dan Saya akui Rosland terkejut kami meminta proses ini, malah untuk berbincang dengan baik pun pihak sana tidak terima.

“Saya sudah buat macam-macam dan berusaha segala yang saya mampu. Jujurnya, siapa yang tidak sedih sebab kami sudah berkahwin selama 28 tahun.


Baca Artikel Menarik:

Puteri Sarah dah macam Ira Kazar pulak




“Jadi tengoklah apa yang berlaku selepas JKP ini. Saya hanya boleh cuba menyelamatkan apa yang saya mampu.

“Bagaimanapun, saya terpaksa akur dengan apa diputuskan jabatan agama ini sebab kita tahu pihak lelaki yang ada kuasa, saya hanya boleh buat semampu boleh,” katanya kepada BH Online.

Adibah turut ditemani peguam syarie mewakili Adibah, Mohd Junid Ramli berkata, dia dan Rosland yang juga suami pelakon Miera Leyana sudah dua tahun tidak menyambut Aidilfitri bersama.



“Kali terakhir Rosland balik rumah pada September 2021, jadi saya tidak menafikan sedih tidak beraya bersama sebab ia memang kebiasaan kami meraikan Syawal bersama.

“Tak pernah kami tak meraikan Aidilfitri bersama. Dan ini adalah tahun kedua kami tidak bersama kerana Rosland masih pulang pada 2021,” katanya.


Baca Artikel Menarik:

Sanusi diberi amaran, bayar atau terima notis bankrap




Tambah Adibah, suaminya bertindak mengambil anak keempat, Nur Anisa tanpa pengetahuannya dan kini tinggal bersama Rosland, manakala anaknya yang lain masih menetap dengannya.

“Dia mengambil anak keempat dari sekolah pada Februari lalu dan sejak itu, mereka tinggal bersama.

“Rosland masih berstatus suami, jadi saya tiada masalah untuknya menjaga anak. Cuma, saya harap dia akan terus jalankan tanggungjawab,” katanya.

Peguam syarie mewakili Adibah, Mohd Junid Ramli berkata, anak guamnya masih sayangkan rumah tangga mereka.



“Dia hanya mahu menuntut haknya sebagai isteri. Apa yang berlaku hari ini adalah prosedur klien saya untuk terus menyelamatkan rumah tangganya. Ini adalah usaha Adibah.


Baca Artikel Menarik:

Hairi nafi salah guna kuasa, keluar surat sokongan bapa


“Memang talak terletak pada suami, tetapi isteri boleh berusaha untuk berdamai dan diharapkan perbincangan dapat menyelamatkan rumah tangga.



“Perkara seperti nafkah akan dibincang kemudian dan kami bersedia dengan sebarang kemungkinan,” katanya.

Sementara itu, Rosland hadir ke mahkamah ditemani adiknya, Kamarul Othman serta ibu dan abang kepada Miera Leyana, Aisah Abdullah dan Mohd Fadley Kasmi.

Terdahulu, Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur mengarahkan Rosland dan isteri pertama, Adibah merujuk JKP bagi menangani krisis rumah tangga mereka.

Perkara itu diputuskan Penolong Pendaftar, Seri Ariful Asyikin Mohamad Yusof untuk Rosland dan Adibah melantik wakil masing-masing dalam JKP.


Baca Artikel Menarik:

Ebby Yus dedah arwah Ridzuan ada penyakit jantung


JKP membabitkan anggota keluarga yang rapat dengan pasangan yang dilantik bagi memberi nasihat dan mencari jalan penyelesaian.

Sebelum ini, permohonan cerai difailkan Rosland pada 7 April lalu mengikut Seksyen 47, Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.

Media ada melaporkan, Adibah mahu mempertahankan rumah tangga bersama Rosland biarpun perkahwinan didakwa dilanda badai sejak dua tahun lalu, apabila suaminya berkahwin dengan Miera pada Julai 2020.

Pada 31 Januari lalu, Rosland yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sarawak Consolidated Industries Bhd milik syarikat Serba Dinamik, gagal menghadiri prosiding kes nusyuz yang difailkan sendiri di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur. BH

Ashraf Muslim Sambut Raya Bersama Dua Isteri, Ini Respon Netizen


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Curang, Farid sindir Diana ke?

Adira ditegur pakai baju cantik tapi dada….

Jimin BTS Photobomb Video Zahirah Macwilson [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker