MIC bangkit menjadi ‘kingmaker’ dalam PRU15

BARU-BARU ini UMNO membuat ketetapan untuk bersama Perikatan Nasional (PN) sehingga pembubaran Parlimen dan tidak akan menjalinkan kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.

Ketetapan UMNO tersebut bukan sahaja mengejutkan, malah menimbulkan polemik dalam kalangan pemimpin politik sehingga ke akar umbi.

Ada juga pemimpin UMNO negeri yang mengeluarkan kenyataan kononnya UMNO negeri bebas untuk membuat ketetapan sama ada parti itu akan bersama Bersatu atau tidak dalam PRU15.

Adakah keputusan yang diambil oleh UMNO, selaku peneraju BN memberikan bayangan bahawa UMNO akan bertanding secara bersendirian dalam PRU15?

Apakah reaksi rakan-rakan sekutu BN tentangnya?

Adakah pendirian UMNO tersebut akan menimbulkan dilema buat MIC sebagai ahli komponen BN dalam menghadapi PRU15?

Gagasan Politik

Selepas tumbangnya kerajaan BN, sebuah gagasan politik iaitu Muafakat Nasional (MN) yang disertai oleh UMNO dan Pas timbul dalam arena politik.

Pakatan politik ini ditubuhkan atas sentimen Melayu yang mahu menyatukan orang Melayu bagi menghadapi fenomena kehakisan kuasa politik orang Melayu berbanding kuasa bukan Melayu terutamanya DAP dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Menurut sesetengah penganalisis politik tanah air, langkah Sheraton pada 2020 yang melahirkan kerajaan PN adalah untuk mengehadkan dan menyekat monopoli kuasa DAP dalam kerajaan, yang kononnya cuba menghakis kuasa dan kepentingan orang Melayu sebagai golongan pribumi di Malaysia.

Atas dasar tersebut juga, UMNO bangun menyokong kuat kerajaan PN yang diterajui Bersatu untuk mengembalikan kuasa politik orang Melayu.

Peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir Mohamad secara tiba-tiba telah membuka jalan bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik sebagai perdana menteri.

Kejatuhan kerajaan PH disambut baik dan menggembirakan sebahagian besar orang Melayu.

Namun demikian, sejak PN mengambil alih pentadbiran kerajaan, senario politik di Malaysia sering berubah angin.

Boleh dikatakan bahawa politik Malaysia menjadi alat mainan ahli politik yang menggunakan dadu ‘nombor’.

Hubungan antara UMNO dan Bersatu semakin renggang kerana parti itu mendakwa kononya Bersatu membelakangkan kepentingan UMNO dalam kerajaan PN.

Keregangan antara dua parti itu sering terpampang dalam media, terutamanya tentang pengagihan kerusi bagi menghadapi PRU15.

Dalam pada itu, sekutu kerajaan PN seperti Pas, STAR, SAPP dan Gerakan masih tetap menyokong kepimpinan Bersatu menerajui PN sehingga kini.

Malah Ahli-ahli Parlimen yang keluar BN dan menubuhkan Gabungan Parti Sarawak (GPS) terus menyokong PN kepimpinan Muhyiddin.

Dalam pada itu, banyak pihak meramal kerajaan PN akan tumbang pada bila-bila masa sahaja kerana ketiadaan sokongan majoriti di Parlimen yang hanya mendapat sokongan lebih kurang 114 Ahli Parlimen, termasuk UMNO (38), Bersatu (31), GPS (18), Pas (18), MCA (2), MIC (1), STAR (1), PBRS (1) dan PBS (1).

Kedudukan PN di Parlimen adalah seperti telur di hujung tanduk.

Bendung Pandemik

Walaupun PN yang menerajui kerajaan menghadapi pelbagai kekangan, Muhiyiddin yang mengemudi PN tetap melaksanakan pelbagai usaha dan program bagi membela kebajikan rakyat terutamanya dalam membendung pandemik COVID-19, yang meraih sokongan rakyat.

Pada masa yang sama, kenyataan beberapa Ahli Parlimen daripada PKR dan DAP yang menyokong kerajaan PN juga dijangka memantapkan pengukuhan kerajaan PN.

Sementara itu, jangkaan Parlimen akan bersidang kembali selepas bulan Ogos, turut menimbulkan pelbagai spekulasi, khasnya tentang jangka hayat kerajaan PN. Spekulasi PRU15 akan diadakan pada bila-bila masa tersebar luas.

Ekoran itu, soal pengagihan kerusi bagi parti-parti PN juga semakin panas diperbualkan.

Kita perlu mengambil maklum bahawa prestasi BN hanya cemerlang sebelum PRU12. Sokongan terhadap BN mula merosot dan prestasi merudum pada PRU12.

Gelombang Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (HINDRAF) yang tercetus pada tahun 2007, menyebabkan tsunami politik pada PRU12. Ramai pengundi India mengalihkan sokongan mereka kepada pihak pembangkang.

Ia menyebabkan parti-parti komponen BN seperti MIC, MCA dan Gerakan mengalami kekalahan teruk.

Pola kemerosotan terhadap BN terus diterjemahkan dalam PRU13 dan PRU14.

UMNO hanya memenangi 79 kerusi pada PRU12, 88 kerusi pada PRU13 dan 54 kerusi pada PRU14, manakala MIC yang diperuntukkan sembilan kerusi Parlimen hanya mampu memenangi tiga kerusi pada PRU12, empat kerusi pada PRU13 dan satu kerusi sahaja pada PRU14.

Prestasi MCA dan Gerakan juga amat mengecewakan dengan kehilangan sokongan sebahagian besar pengundi Cina.

Ramai penganalisis politik menyifatkan parti-parti tersebut sebagai liabiliti kepada BN.

Persoalanya, dengan perkembangan politik mutakhir, adakah BN yang diterajui UMNO mampu bertanding secara bersendirian?

Mampukah BN memenangi majoriti kerusi untuk menubuhkan kerajaan pada PRU15?

Tatkala ini, dapat dilihat sokongan pengundi Melayu agak berpecah kepada beberapa parti yang mewakili kepentingan Melayu, terutamanya UMNO dan Bersatu.

Sambil solidariti UMNO kelihatan mula rapuh, Pas dan MIC kelihatan semakin kuat dan kukuh, terutamanya MIC kepimpinan Tan Sri SA Vigneswaran.

Sekiranya andaian kedua-dua parti yang mewakili sebahagian besar orang Melayu tersebut, BN yang didukung UMNO dan PN yang disokong Bersatu, bertanding bersendirian tanpa sebarang kerjasama politik dalam PRU15, maka hanya parti yang mendapat sokongan Pas dan MIC akan berpeluang untuk memenangi majoriti kerusi daripada 165 kerusi yang terletak di Semenanjung.

Namun, media saban hari melaporakan kononnya timbul titik-titik perpecahan bukan sahaja antara ketua-ketua parti yang menyertai PN malah antara komponen BN.

Media juga melaporkan timbul kurang bersefahaman dalam barisan utama UMNO terhadap hala tuju parti itu, terutamanya strategi menghadapi PRU15.

Maka perkembangan terbaru ini dijangka mencetuskan perpecahan dalam BN sebelum PRU15.

Malah, perkembangan terbaru dalam medan politik juga menunjukkan bayangan akan terbentuk satu pakatan politik baru menjelang PRU15 seperti terbentuknya pakatan politik pada saat terakhir, PH, antara parti-parti yang bermusuhan sekian lama untuk menghadapi PRU14.

Apa pun pakatan politik baru yang terbentuk untuk menghadapi PRU15 nanti perlu mengambil kira kekuatan baharu MIC kepimpinan SA Vigneswaran.

Tidaklah keterlaluan juga sekiranya menyimpulkan bahawa MIC pada kali ini akan muncul sebagai ‘kingmaker’ atau penentu dalam PRU15.


* Datuk M. Periasamy merupakan seorang penganalisis politik, sosio-budaya dan tamadun India.

MIC sedia kerjasama dengan Pas

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker