SPRM beku dana RM39 juta, termasuk milik bekas menteri kanan

SPRM beku dana RM39 juta, termasuk milik bekas menteri kanan

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mengesahkan sudah membeku 192 akaun bank bernilai RM39 juta termasuk milik bekas menteri kanan dan dua ahli perniagaan bergelar Tan Sri.

Tindakan dibuat bagi siasatan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA 2001), susulan dakwaan penyelewengan dana negara berjumlah anggaran RM2.3 bilion.

SPRM dalam kenyataannya, berkata dana berjumlah melebihi RM39 juta itu membabitkan 192 akaun terdiri daripada 35 akaun syarikat dan 157 akaun individu.

“SPRM kini sedang giat memperoleh maklumat dalam siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dana negara berjumlah anggaran RM2.3 bilion,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

SPRM berkata, pihak juga menggeledah kediaman bekas menteri kanan dan dua ahli perniagaan bergelar Tan Sri itu.

Katanya, dua ahli perniagaan itu juga sudah dirakamkan percakapan.

“SPRM merakam pernyataan dua individu bergelar Tan Sri berkenaan, selain menggeledah kediaman serta premis-premis berkaitan membabitkan bekas menteri kanan dan ahli perniagaan berkenaan, kelmarin.

“Kesemua mereka juga sudah diserahkan notis mengikut Seksyen 36 Akta SPRM 2009 dan Seksyen 44 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA 2001) bagi tindakan-tindakan itu dan susulan itu beberapa dokumen berkaitan kes yang diperoleh,” katanya. BH

SPRM beku dana RM39 juta, termasuk milik bekas menteri kanan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lebai berkopiah suka layan ‘ucapan lucah’, Dr. Maszlee bidas totok PAS

Pemain Bola Sepak Didakwa Belasah Teman Wanita Dalam Bilik Hotel

Remaja diseksa dan dipaksa berbogel

Komplot jahat doktor pakar

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker