ADUN Bersatu Sabah keluar parti: Apa yang kita tahu setakat ini

ADUN Bersatu Sabah keluar parti: Apa yang kita tahu setakat ini

SEJAK Khamis (8 Disember 2022), tular mesej dan khabar angin mendakwa 15 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah akan meninggalkan parti Semenanjung itu.

Banyak spekulasi timbul berhubung mesej itu termasuk timbulnya desas-desus berkaitan perubahan pucuk pimpinan Kerajaan Negeri Sabah yang ditadbir Gabungan Rakyat Sabah – Barisan Nasional (GRS-BN).



Umum mengetahui, Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor sebelum ini memimpin pentadbiran kerajaan negeri selaku Ketua Pimpinan Bersatu Sabah.

Pada Jumaat malam (9 Disember), berlangsung satu pertemuan dalam kalangan ADUN, Ketua Bahagian, kepimpinan dan ahli Bersatu di Kota Kinabalu.

Tular juga gambar mengenai pertemuan itu di media sosial, yang melalui pemerhatian Astro AWANI, telah segera dipadamkan sebaik sahaja kandungannya dipercayai mendapat pelbagai reaksi, sekali gus menimbulkan macam-macam spekulasi.

Hingga pada pagi Sabtu di Kota Kinabalu, satu kenyataan media dikeluarkan Hajiji, sebagai merangkap Ketua Menteri dan pengerusi GRS.



Mereka sebulat suara mengucapkan selamat tinggal kepada parti Semenanjung itu (Bersatu) tetapi berterima kasih kepada Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Semua ini dilakukan bekas kepimpinan Bersatu Sabah itu demi Sabah dan rakyat; Sabah untuk Sabahan; Sabah ditadbir parti tempatan; memperjuangkan rakyat dan pembangunan negeri.

Setakat ini, bekas ADUN Bersatu Sabah secara kolektifnya menjadi ahli GRS sebelum menubuhkan sebuah parti tempatan.

MODEL GPS JADI ASAS PANDUAN GRS?



Ia sama seperti apa yang dilakukan Gabungan Parti Sarawak (GPS) (yang sebelum ini bersama BN) selepas kerajaan Persekutuan dimenangi Pakatan Harapan pada 2018.

Pada waktu itu, Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg ambil tindakan menggembleng parti-parti tempatan di Sarawak untuk bersatu dan menubuhkan GPS – dengan tagline ‘intu Sarawak’ dan ‘Sarawak First’.

Dengan nahkoda baharu GPS itu, Sarawak dilihat ‘gah’ berani bersuara, kingmaker dan lain-lain lagi, sehingga autonomi Sarawak yang terhakis pada Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), diberikan sedikit demi sedikit, termasuk cukai jualan produk petroleum.

Melihat kepada sinergi kesatuan parti-parti tempatan Sarawak selain semangat sense of belonging yang tinggi, ini menjadi penggerak GRS – mahu parti-parti tempatan untuk memimpin negeri tercinta, Negeri Di Bawah Bayu.



INTAI PARTI GAGASAN RAKYAT SABAH

Sebaik sahaja keluar, banyak spekulasi yang timbul, antaranya, adakah bekas pemimpin Bersatu ini akan menubuhkan parti baharu atau akan mengambil alih parti tempatan sedia ada?

Prosesnya sudah pasti bukan mudah.

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) pasti akan mengambil maklum dan meneliti perkara itu.



Penganalisis dan pemerhati politik Sabah pula berbeza. Ada sesetengah pihak yang dapat ‘menghidu’ satu parti yang diintai, atau menjadi pilihan bekas kepimpinan Bersatu, iaitu Parti Gagasan Rakyat Sabah (PGRS).

PGRS merupakan parti tempatan yang ditubuhkan pada 2013. Pengasasnya Dr Ationg Tituh dan Presidennya ketika ini ialah Stephen Jimbangan.
“Belum ada lagi rundingan rasmi antara kami (PGRS) dan bekas pemimpin Bersatu Sabah itu,” katanya yang mengakui ada berbual kedai kopi dengan bekas ahli biasa Bersatu baru-baru ini.

Malah, spekulasi itu timbul adalah disebabkan pegawai Setiausaha GRS ada meminta PGRS menghantar semula permohonan (9 Disember) menyertai gabungan itu susulan permohonan pertama pada 8 November 2022 telah ‘misplaced’.

Malah, sumber dalaman Bersatu yang dihubungi penulis juga memberi gambaran, rundingan sudah mencapai 80 peratus untuk mengambil alih PGRS.



Sifirnya mudah – mahu memberi pemahaman dan mengelak kekeliruan dalam kalangan rakyat Sabah mengenai PGRS dan perjuangan GRS itu.
Dalam erti kata lain, senang orang Sabah ingat akronim tersebut.

AKTA ANTILOMPAT PARTI, GRS DAN KEDUDUKAN HAJIJI

Situasi yang berlaku ketika ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada pentadbiran Kabinet Kerajaan Perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di peringkat Persekutuan.

Sokongan semenangnya berpihak kepada Anwar, termasuk blok Borneo (GPS 22 kerusi; GRS enam kerusi; Warisan tiga kerusi; PKDM dua kerusi dan Bebas satu kerusi).

Tetapi timbul juga persoalan keabsahan empat bekas ahli Bersatu yang bertanding atas tiket GRS.

Adakah perlu dikosongkan atau sebaliknya?

Malah, dua daripada mereka turut terpilih dalam Kabinet jemaah menteri PMX ini. Seorang menteri dan seorang lagi timbalan menteri.

Peguam Undang-Undang Perlembagaan Sabah, Datuk Tengku Fuad Tengku Ahmad menjelaskan, empat bekas ahli parlimen GRS itu tidak melanggar Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan serta tidak akan kehilangan kerusi yang dimenangi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Justifikasi mudahnya ialah, mereka tidak bertanding sebagai calon Perikatan Nasional (PN) mahupun Bersatu.

Sementara itu, tindakan 15 ADUN keluar Bersatu dan secara automatik menjadi ahli GRS tidak memberi impak kepada kedudukan Hajiji sebagai Ketua Menteri Sabah.

GRS-BN setakat ini mempunyai 41 ADUN dan enam ADUN dilantik, menjadikannya 47 sokongan.

Manakala Pakatan Harapan (tujuh ADUN); PKDM (tiga ADUN); Harapan Rakyat (satu ADUN) serta tiga calon Bebas menyatakan sokongan kepada Hajiji, menjadikan 61 sokongan di DUN Sabah.

Untuk makluman, Akta Antilompat Parti belum dibentang dan digazetkan di DUN Sabah.

ADUN Bersatu Sabah keluar parti: Apa yang kita tahu setakat ini


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘Content’ melampau! Sebagai mentor Raja Viral, Pak Nil kesal

Muhyiddin geram! Tindakan akan diambil kepada bekas Ahli Parlimen Bersatu Sabah

Bersatu akan tetap ‘mati’ di Sabah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker