NGO Indonesia bidas kenyataan ‘tak beretika’ Saifuddin berkait layanan tahanan

NGO Indonesia bidas kenyataan ‘tak beretika’ Saifuddin berkait layanan tahanan

Sekumpulan NGO Indonesia mengecam Menteri Dalam Negeri, Saifuddin Nasution Ismail atas kenyataannya yang disifatkan “tidak beretika dan bertanggungjawab” dalam menafikan dakwaan layanan tidak berperikemanusiaan di depot tahanan imigresen di Sabah.

Kumpulan yang dikenali sebagai Gabungan Buruh Migran Berdaulat (KBMB) berkata, Saifuddin seperti “tiada empati” ketika mengulas satu video tular seorang lelaki kurus kering mendakwa keadaan dan layanan buruk di Depot Tahanan Imigresen Kimanis.



Jumaat lalu, Saifuddin dilaporkan berkata, lelaki dalam video itu memang dalam keadaan tidak sihat ketika ditahan pihak berkuasa.

Dalam video berkenaan, lelaki itu mendakwa tahanan tidak diberi makan dan minum secukupnya, manakala permintaan mendapatkan ubat juga tidak dilayan pegawai imigresen.

“Kenyataan menteri menafikan layanan buruk di depot tahanan imigresen yang menyebabkan kematian tahanan adalah tidak beretika, tidak bertanggungjawab dan tiada empati,” kata KBMB dalam kenyataan.

Kumpulan itu turut mengecam kenyataan Jabatan Imigresen Sabah menafikan penindasan terhadap tahanan di Depot Tahanan Imigresen Kimanis, dengan berkata penafian itu bercanggah siasatan mereka mengenai layanan terhadap tahanan.



Pengarah Imigresen Sabah, Sharifah Sitti Saleha Habib Yusof dilaporkan berkata, penahanan dan pengurusan tahanan di Sabah dilakukan mengikut undang-undang.

Katanya, jabatan itu juga memastikan semua tahanan mendapat layanan dan pengurusan sewajarnya, dari segi bekalan makanan dan rawatan perubatan.

Bagaimanapun, KBMB berkata, berdasarkan temu bual dengan tahanan yang dihantar pulang, ada bukti ramai dijangkiti pelbagai penyakit ketika ditahan, yang sebahagiannya meninggal dunia kemudian.

“Kematian ini dapat dicegah sekiranya kerajaan Malaysia komited menegakkan hak asasi manusia –terutama hak migran – dalam mengendalikan depot tahanan,” katanya.



KMBM juga mempersoalkan ketepatan kenyataan Saifuddin dan Sharifah kerana ia tidak menggambarkan siasatan kumpulan itu serta dakwaan lelaki dalam klip video berkenaan.

Jun lalu, kumpulan itu mengeluarkan laporan menyatakan Kedutaan Malaysia di Jakarta merekodkan 149 rakyat Indonesia mati di lima depot tahanan Sabah dalam tempoh 18 bulan antara 2021 hingga 2022. FMT

NGO Indonesia bidas kenyataan ‘tak beretika’ Saifuddin berkait layanan tahanan


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Baru saja kahwin Dai Syed dah cakap pasal kahwin lain (Video)

Tomok dakwa pekerjanya kena pukau



Farid Kamil Terlepas Hukuman Penjara Sebab Berlakon Watak Anwar Ibrahim?



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker