Johor naikkan elaun ketua kampung kepada RM1,200

Johor naikkan elaun ketua kampung kepada RM1,200

Menteri Besar Johor, Onn Hafiz Ghazi mengumumkan kenaikan elaun bulanan ketua kampung dan ketua masyarakat daripada RM900 kepada RM1,200.

Beliau berkata, kenaikan sebanyak RM300 itu bagi meningkatkan profesionalisme institusi ketua kampung dan ketua masyarakat, selain menghargai kepimpinan dan peranan institusi akar umbi yang berkhidmat siang dan malam bagi membantu masyarakat.

“Kerajaan Johor juga berharap kerajaan persekutuan akan turut menyambut baik inisiatif murni berkenaan, seterusnya turut menambah sekurang-kurangnya RM300 lagi bagi menjadikan elaun ketua kampung dan ketua masyarakat meningkat kepada RM1,500 sebulan,” katanya yang dipetik Harian Metro.

Kali terakhir elaun itu dinaikkan pada 2019 sebanyak RM200 sebulan menjadi RM900, di bawah pentadbiran bekas menteri besar, Osman Sapian yang memanfaatkan 667 ketua kampung di Johor.

Sementara itu, Onn Hafiz berkata, kerajaan negeri akan mengkaji dan mempertimbangkan cadangan kenaikan elaun ADUN.

“Dalam keadaan ekonomi tidak menentu, saya yakin dan percaya rakan-rakan ADUN memahami dan bersetuju untuk kita memberikan keutamaan kepada rakyat terlebih dahulu buat masa ini.

“Insya Allah, setelah keadaan ekonomi semakin pulih dan hasil negeri juga meningkat, kerajaan negeri akan mengkaji dan mempertimbangkan cadangan ini,” katanya.

Johor naikkan elaun ketua kampung kepada RM1,200


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Baru saja kahwin Dai Syed dah cakap pasal kahwin lain (Video)

Tomok dakwa pekerjanya kena pukau

Farid Kamil Terlepas Hukuman Penjara Sebab Berlakon Watak Anwar Ibrahim?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker