‘Content’ melampau! Sebagai mentor Raja Viral, Pak Nil kesal

SEBAGAI mentor, Pak Nil mengambil tanggungjawab membimbing semua peserta Raja Viral agar dapat menjadi contoh baik kepada anak-anak muda yang aktif dalam dunia kandungan digital.

PETALING JAYA – Susulan tular sebuah video memaparkan seorang TikToker melempar sebiji kek pada muka seorang wanita semalam, pengacara tersohor Aznil Nawawi tampil meluahkan kekesalan.

Hal ini kerana, kejadian tersebut turut mengheret namanya kerana beliau merupakan mentor untuk program yang disertai TikToker terbabit iaitu Raja Viral.

Ujar Aznil atau mesra disapa Pak Nil, beliau kesal dengan kejadian yang berlaku kerana peserta program tersebut sudah diingatkan agar tidak melakukan ‘prank’ seperti yang dilakukan di negara luar.

“Selaku mentor, saya sangat kesal dengan kejadian ini. Saya dah cakap kepada mereka, ‘prank’ kita tak boleh sama dengan orang di negara lain.

“Kita ada tanggungjawab terhadap budaya, adab dan agama. Kita masih tertakluk pada tatasusila. Itu yang saya sangat utamakan,” katanya.

Jelas Pak Nil, program tersebut merupakan projek untuk tayangan menerusi TikTok dan YouTube dengan tujuan agar anak-anak muda yang berkecimpung dalam dunia kandungan digital mampu menghasilkan isi berkualiti.

“Peserta-peserta hanya tertakluk pada panduan komuniti yang disediakan oleh TikTok. Seandainya TikTok lihat sesuatu kandungan itu tidak mengganggu gugat komuniti, video tersebut masih ada dalam akaun peserta.

“Tetapi atas alasan apa sekali pun, ini satu perkara yang tak boleh dipandang ringan. Kita harus tunjuk cara kita. Sekali lagi, mewakili produksi Raja Viral, saya mohon maaf.

“Harap apa yang berlaku dijadikan pengajaran kepada semua peserta,” katanya dalam sebuah video yang dimuat naik menerusi Instagram.

Sementara itu menerusi video berbeza, Pak Nil memaklumkan, kejadian ‘prank’ tersebut sebenarnya merupakan lakonan yang dirancang oleh TikToker itu yang dikenali sebagai Daing Iskandar.

Ujarnya, kesemua individu yang berada di tempat kejadian sebenarnya dibayar oleh Daing termasuklah wanita yang dilempar kek, anaknya yang merupakan Orang Kelainan Upaya (OKU) serta ibu kepada wanita itu.

“Rupa-rupanya dia bayar semua orang yang ada di situ. Itu di luar pengetahuan saya. Jadi ini bukanlah ‘prank’ untuk orang awam.

“Silapnya, dia tak dedahkan ‘prank’ itu adalah lakonan semata-mata. Saya tanya dia, apa tujuannya buat semua itu. Jawabnya, untuk lakukan eksperimen sosial nak tengok ada tak orang di sekeliling datang tangkap pelaku,” kata Pak Nil.

Semalam, pengguna media sosial mengecam tindakan seorang TikToker yang memuat naik sebuah video ‘prank’ membaling sebiji kek ke muka seorang wanita di sebuah taman rekreasi.

Video tersebut bagaimanapun sudah dipadam oleh TikToker itu

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Baru saja kahwin Dai Syed dah cakap pasal kahwin lain (Video)

Tomok dakwa pekerjanya kena pukau

Farid Kamil Terlepas Hukuman Penjara Sebab Berlakon Watak Anwar Ibrahim?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker