Kumpulan Sabah gesa tindakan terhadap sultan Sulu (Akjan) kerana menghasut

Kira-kira 50 individu yang diketuai Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Jeffrey Kitingan membuat laporan polis terhadap Sultan Sulu Mohd Akjan Ali, menuntut tindakan diambil terhadapnya.

Jeffrey berkata mereka mahu kerajaan mengambil tindakan “tegas” terhadap Akjan berhubung dakwaannya dalam video bahawa beberapa kaum di negeri itu adalah “pribumi kelas pertama” sementara Kadazan dan Dusun sebaliknya.

Beliau berkata mereka yang datang hari ini, termasuk pemimpin pembangkang dan NGO, mewakili masyarakat pribumi di Sabah. Laporan serupa akan dibuat di balai polis seluruh negara tidak lama lagi.

“Kami memfailkan laporan itu kerana, setakat ini, kita belum melihat apa-apa tindakan daripada kerajaan untuk membendung apa yang kita lihat sebagai provokasi, desakan, menghasut dan pengkhianatan terhadap Malaysia,” katanya di ibu pejabat polis hari ini.



“Dia menggelarkan dirinya sultan Sulu… adakah anda mempunyai tempat di Sabah? Sulu berada di sebelah sana (Filipina). Ini juga menunjukkan dia menceroboh masuk ke sini.

“Dan apa maksudnya apabila dia kata ‘jangan jolok sarang tebuan’? Video atau rakaman tersebut mengancam keamanan dan keharmonian di Sabah.

“Jadi kami mahu tindakan tegas dan pantas oleh pihak berkuasa kerana ini mewujudkan perasaan tegang dalam kalangan rakyat – kami tidak merasa selamat jika tiada tindakan diambil,” kata ahli Parlimen Keningau itu.

Sebelum ini, Jeffrey mengkritik Akjan berhubung dakwaan bahawa terdapat lebih sejuta orang di negeri ini adalah keturunan Suluk, Bajau, Ubian, Sibutu, Simunul dan Kagayan yang merupakan “pribumi kelas pertama” di bawah perlembagaan Sabah.



Jeffrey berkata Akjan “jelas menghasut rakyatnya” dan “menghina masyarakat pribumi di Sabah”.

Beberapa pemimpin tempatan termasuk Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Kenny Chua, yang juga Naib Pengerusi PKR Sabah, sebelum ini menyelar Akjan kerana membuat tuntutan dalam video Youtube yang dikongsi secara meluas di media sosial sejak lebih seminggu lalu.

PKR bahagian Penampang membuat laporan polis terhadap Akjan pada 30 Jan.

FMT



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker