Biadap! 12 kedai diarah tutup, promosi arak percuma kepada pelanggan Islam

Bar Holywings sudah ditutup pihak berkuasa dan permit perniagaan juga sudah dirampas. – JPNN

JAKARTA – Polis Indonesia menahan enam pekerja bar di Holywings Kelapa Gading, Jakarta Utara atas kesalahan menghina agama Islam dalam mempromosi arak kepada pelanggan, lapor laman Thaiger News kelmarin.

Bar tersebut membuat promosi menawarkan minuman keras percuma kepada pelanggan bernama Muhammad dan Maria bagi meraih publisiti.

Muhammad yang merupakan nama Rasulullah adalah nama bagi ramai lelaki di Indonesia.

Penggunaan nama Muhammad dianggap sebagai menghina Nabi Muhammad terutamanya  apabila minuman yang ditawarkan adalah arak. Islam mengharamkan minuman keras.

Pihak berkuasa juga menutup 12 cawangan Holywings di ibu kota Indonesia, Jakarta dan merampas permit operasi rangkaian itu.

Holywings juga telah memohon maaf atas promosi itu dan berkata ia dicipta tanpa disedari oleh pihak atasan pasukan pengurusannya.

Pihak tersebut juga telah memadamkan siaran promosi itu di media sosial. Menurut laporan polis, pekerja-pekerjanya  membuat promosi itu dalam usaha untuk memenuhi sasaran jualan yang ditetapkan majikan.

Undang-undang melarang penghinaan agama Islam di Indonesia merangkumi perbuatan  memfitnah agama, memujuk seseorang untuk menjadi kafir, mengganggu upacara keagamaan atau membuat bising berhampiran masjid. – Agensi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rakyat Kelantan tak perlu pawagam, boleh tengok Netflix – Mohd Amar

Pelanggan kecewa terima kentang goreng berkulat, masam

Terhidu najis burung merpati bawa maut

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker