Pilihan Raya Indonesia: Anies, Muhaimin sebagai calon presiden, timbalan presiden

Anies Baswedan (kiri) dan Muhaimin Iskandar.

Pilihan raya presiden Indonesia semakin rancak apabila Anies Baswedan dan Muhaimin Iskandar masing-masing diisytihar calon presiden dan naib presiden bagi penggal 2024-2029.

Pengumuman itu dibuat semasa majlis pengisytiharan oleh Pengerusi Parti Nasdem Surya Paloh di Surabaya, Jawa Timur dan disiarkan secara langsung di televisyen tempatan.

Anies, 54, adalah bekas gabenor Jakarta dari 2017 hingga 2022 manakala Muhaimin, juga dikenali sebagai Cak Imin, adalah presiden Parti Kebangkitan Bangsa.

Surya berkata, kedua-dua calon memiliki kualiti kepemimpinan yang boleh memberi perspektif baharu dalam menangani cabaran masyarakat pada masa hadapan.



Kedua-duanya akan didaftarkan secara rasmi sebaik pendaftaran Pilihan Raya Presiden Indonesia 2024 dibuka dari 19 Oktober hingga 25 November.

“Saya mengucapkan selamat maju jaya kepada Anies sebagai calon presiden dan Muhaimin sebagai calon timbalan presiden,” katanya pada majlis itu.

Anies menyertai senarai calon presiden yang lain, termasuk Gabenor Jawa Tengah, Ganjar Pranowo dan Menteri Pertahanan, Prabowo Subianto.– BERNAMA

 



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

GV10, gegar segala gegar



Jangan tayang suami kalau takut disondol – Che Ta

Saya bukan orang ketiga antara Nafiez dan Fify – Neera



Saya Anak Malaysia lagu wajib Hari Kebangsaan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker