Pesawat terhempas: Jenazah boleh dituntut seawal Isnin

Pesawat terhempas: Jenazah boleh dituntut seawal Isnin

KLANG: Proses bedah siasat dan pengecaman kesemua 10 mangsa nahas pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) di Persiaran Elmina, Shah Alam, semalam dijangka siap seawal Isnin depan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata, proses bedah siasat dan pengesanan identiti melalui ujian asid deoksiribonukleik (DNA) mengambil masa kerana Jabatan Kimia harus membuat pengecaman cebisan anggota badan mangsa.



“Terdapat lebih 200 cebisan dan diperlukan antara satu hingga tiga jam untuk mengenal pasti setiap satu daripadanya oleh Jabatan Kimia untuk dipadankan kepada tubuh yang terpisah. Proses sama terpaksa diulang-ulang supaya padanan dapat dilakukan dengan tepat.

“Paling awal jenazah dapat dibawa keluar adalah pada Isnin depan,” katanya dalam sidang akhbar di luar pekarangan Jabatan Perubatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini, petang ini.

Justeru, beliau menambah, waris dan ahli keluarga dinasihatkan untuk bertenang dan bersabar serta menunggu keputusan kesemua ujian ini di rumah atau menyewa di hotel berbanding menunggu di hospital.

Terdahulu, Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan memaklumkan kesemua 10 mayat mangsa berjaya ditemukan pada pukul 10.30 malam tadi bersama 15 bungkusan cebisan anggota badan yang dibawa bersama ke HTAR kira-kira pukul 12.30 tengah malam.



Dalam pada itu, Razarudin memaklumkan polis sudah pun mengambil maklumat perhubungan kesemua 22 waris dan akan menghubungi mereka apabila jenazah sedia dituntut selepas proses padanan DNA dan bedah siasat selesai.

“Kita juga berbincang dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan mereka bersetuju untuk menguruskan jenazah seperti memandik, mengkafan, menunaikan solat jenazah dan membawa jenazah ke tempat pengebumian yang waris pilih.

“Bagi pihak polis pula, kita (anggota trafik) akan mengiringi van jenazah dari hospital sehingga tempat pengebumian,” ujarnya.

Katanya lagi, Razarudin berharap semua waris mangsa bertenang sementara menunggu proses bedah siasat dan pengesanan DNA selesai. Utusan



Pesawat terhempas: Jenazah boleh dituntut seawal Isnin

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Norreen Iman bakal disaman resort terkemuka Johor



Farid Kamil balas foto pegang tangan Diana Danielle

Pesawat terhempas: Saya sudah mati jika pecut – Pemilik dashcam (Video)



Tak sanggup tengok arwah merangkak sebut nama Allah – Saksi pesawat terhempas (Video)



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker