Isu Hutang Felda, Muhyiddin ‘berbunyi’ lagi

Bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin menyifatkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebagai “tersilap” dalam isu pelupusan hutang peneroka Felda.

Pasukan undang-undang pengerusi PN itu berkata demikian dalam surat maklum balas hari ini kepada surat tuntutan Anwar yang dikeluarkan pada Jumaat minggu lepas supaya Muhyiddin memohon maaf kepadanya berhubung dakwaan memfitnah.

Menurut surat itu, peguam ahli parlimen Pagoh daripada Rosli Dahlan Saravana Partnership berhujah bahawa kenyataan media oleh Anwar dan Media Kewangan bertarikh 20 Julai adalah mengenai sukuk (bon Islam) dan bukannya mengenai hutang peneroka Felda yang didakwa Muhyiddin telah dilupuskan pada 2021.



Peguam Muhyiddin mendakwa Anwar yang juga pengerusi PH enggan menarik balik kenyataan yang didakwa berunsur fitnah terhadap bekas perdana menteri itu, seterusnya mendakwa Anwar cuba memutar belit isu itu, sama seperti ‘menegakkan benang yang basah’.

Pasukan undang-undang presiden Bersatu seterusnya menegaskan bahawa tuntutan Anwar supaya Muhyiddin membayar RM200 juta kepadanya atas dakwaan fitnah adalah ‘merepek’ dan akan menjadi satu penyalahgunaan proses undang-undang jika difailkan di mahkamah.

Peguam Muhyiddin berkata mereka mempunyai arahan untuk meneruskan tindakan undang-undang terhadap Anwar.

Ketika ditanya sama ada Anwar akan meneruskan tindakan undang-undang terhadap Muhyiddin atau tidak, peguam perdana menteri Sankara Nair memberitahu Malaysiakini pihaknya akan mendapatkan arahan lanjut berhubung perkara itu.



Pada 20 Julai, Anwar mengeluarkan tugasan untuk Akaun Rizab Perkhidmatan Kewangan (FSRA) yang menyediakan jaminan kerajaan kepada Felda, serta perintah terbitan sukuk.

Dalam kenyataan berasingan pada hari sama, Kementerian Kewangan mengulangi bahawa perjanjian itu adalah untuk memberi jaminan kerajaan RM9.9 bilion kepada Felda untuk menstruktur semula hutangnya melalui penerbitan sukuk dan pusingan kredit.

Ia berkata kerajaan akan membiayai pembelian balik sukuk itu melalui terbitan geran RM990 juta setiap tahun selama 10 tahun.

Kenyataan media itu adalah jawapan kepada dakwaan Muhyiddin bahawa Anwar memfitnahnya semasa berucap pada majlis sambutan Hari Peneroka Felda di Serdang pada 7 Julai.



Pada majlis itu, Anwar mendakwa inisiatif untuk menyusun semula dan melupuskan hutang Felda di bawah pentadbiran Muhyiddin telah dijanjikan tetapi tidak pernah menjadi kenyataan.

“Saya bagi contoh, memang ada persetujuan dulu. Tetapi tak selesai Belanjawan 2021 di bawah PN 2022.

“PN tak ada peruntukan untuk menyelesai dan melupuskan hutang Felda. I stand by this record.

“Hanya dalam Belanjawan Madani untuk 2023, saya mula serahkan RM990 juta peruntukan awal untuk melupuskan hutang Felda yang hutang peneroka jumlahnya RM8.3 bilion ini,” katanya pada 8 Julai lalu,” kata Anwar, sambil menambah dia telah menandatangani dokumen berkaitan pada akhir Jun.



Muhyiddin telah menolak dakwaan Anwar sebagai pembohongan, memetik jawapan parlimen daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Azalina Othman Said pada 23 Feb bahawa pelupusan hutang itu dilakukan pada 2021, walaupun kerajaan sekarang tidak dapat meneruskan apa yang dimulakannya kerana masalah aliran tunai.

Muhyiddin juga menuntut permohonan maaf, jika gagal, dia akan menyaman Anwar kerana didakwa memfitnahnya.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Bell dedahkan pernah dihina pengarah terkenal



Netizen Tak Puas Hati Sophia Albarakbah dinobat Aktres Filem Popular ABPBH35

Berani Buat Tahi – Shakilla Khoriri Cari Penghantar Emel

Netizen Terkejut Tengok Dress ‘Private Party’ Lana Nodin

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker