PH Sabah beri amaran kepada Warisan


PH Sabah beri amaran kepada Warisan

Seorang pemimpin Pakatan Harapan (PH) Sabah memberi amaran bahawa gabungan itu mungkin perlu mencari rakan lain selain Warisan untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) jika parti itu terus memecah belahkan “perpaduan” dalam blok pembangkang.

Setiausaha PH Sabah Mustapha Sakmud berkata demikian susulan kenyataan pemimpin Warisan baru-baru ini yang mengkritik memorandum persefahaman (MoU) dengan kerajaan persekutuan.

Mustapha berkata, ucapan Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking mengenai MoU itu dan serangan berikutnya oleh Ketua Penerangan parti, Awang Ahmad Sah Sahari terhadap Setiausaha Agung PH, Saifuddin Nasution Ismail adalah satu bentuk “provokasi”.

Beliau berkata, ucapan Leiking seperti yang dilaporkan dalam media dan kenyataan Awang yang mengkritik Saifuddin hanya membuka ruang kepada polemik politik yang akan melemahkan kerjasama parti pembangkang pimpinan PH.

“Kenyataan ini hanya mahu menjejaskan usaha PH yang menjadi harapan rakyat dalam memastikan kestabilan politik negara.

“Kami ingin mengingatkan Warisan bahawa kerjasama politik di peringkat negeri dan nasional adalah kunci untuk meneruskan agenda reformasi dan perubahan,” katanya dalam kenyataan.

Katanya, kepimpinan PH telah memberi ruang yang cukup kepada Warisan untuk menterjemah idealisme perjuangan rakyat Sabah di Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

Beliau berkata, selama ini PH berdiam diri bagi memastikan perpaduan dan kerjasama strategik yang dipelopori dapat dikekalkan demi kebaikan rakyat.

“Sekiranya Warisan meneruskan usaha memecahbelahkan perpaduan ini, maka PH perlu menilai semula kerjasama ini dengan merancang dan melaksanakan strategi baharu dalam menghadapi PRU15,” katanya.

Ketika mesyuarat agung tahunan Warisan minggu lalu, Leiking memaklumkan PH mengalah kepada Putrajaya selepas menandatangani MoU selain mengatakan pembangkang juga membenarkan kerajaan mewujudkan “isu perkauman yang antagonis”.

Ahli Parlimen Penampang itu juga mendakwa ramai ahli Parlimen PH tidak berpuas hati dengan MoU itu.

Ini mencetuskan respons daripada Saifuddin yang menyuruh Leiking membaca perjanjian terlebih dahulu daripada “bermain kad perlumbaan”.

Awang kemudian membidas dan mendakwa teguran Saifuddin terhadap Leiking sama seperti tidak menghormati pendirian Warisan dalam MoU sambil menambah PH sentiasa menghormati keputusan Warisan dan ahli Parlimen lain yang tidak mahu terlibat secara langsung dalam MoU itu.

Timbalan Ketua PKR Sabah itu berkata, kepimpinan PH tidak pernah menekan atau mempersendakan pemimpin Warisan kerana tidak menandatangani MOU itu. FMT

PH Sabah beri amaran kepada Warisan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Kolam tahi pun cantik di Kedah (Video)

‘Bonggol maut menuju ke alam barzakh’ [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker