Khairy akui kekurangan beberapa jenis ubat di pasaran

Khairy akui kekurangan beberapa jenis ubat di pasaran

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengakui wujud kekurangan bekalan bagi beberapa jenis ubat susulan perbincangan bersama persatuan farmaseutikal, awal bulan ini.

Khairy berkata, perbincangan itu mendedahkan senarai terperinci kekurangan bekalan ubat-ubatan itu yang dikongsikan oleh Persatuan Industri Farmaseutikal Malaysia (MOPI), Persatuan Farmasi Malaysia (PhAMA) dan Persatuan Pembekal Farmaseutikal Malaysia (MAPS).



“Kebanyakannya ubat-ubatan tanpa preskripsi seperti antibiotik, ubat pediatrik dan ubat batuk,” katanya pada sidang media selain bahawa menambah ubat-ubatan bagi rawatan keracunan makanan, demam dan selesema turut mengalami kekurangan bekalan.

Khairy juga berkata, seperti dimaklumkan oleh persatuan farmaseutikal, kekurangan itu disebabkan gangguan rantaian bekalan yang menyebabkan kelewatan dalam penghantaran.

Beliau berkata, bekalan paracetamol dan Vitamin C turut rendah akibat kekurangan bahan mentah dan gangguan disebabkan pandemik Covid-19, serta peningkatan permintaan berikutan gelombang varian Omicron wabak itu baru-baru ini.

“Susulan itu, ini menyebabkan orang ramai membeli lebih daripada keperluan mereka,” katanya.



Beliau berkata, Bahagian Perkhidmatan Farmaseutikal kementerian diarahkan untuk segera mencari sumber alternatif lain yang boleh diterokai memandangkan kekurangan ubat-ubatan berkenaan berlarutan.

Minggu lalu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menasihatkan orang ramai supaya tidak membeli ubat-ubatan secara panik susulan kekurangan produk tertentu di pasaran.

Pada 3 Jun, Kementerian Kesihatan memberi jaminan tiada produk mengalami gangguan bekalan secara menyeluruh kerana kebanyakan produk mempunyai alternatif daripada pelbagai jenama lain yang mempunyai indikasi sama.

Kementerian turut berkata, pihak pengilang telah meningkatkan kapasiti pengeluaran bagi memenuhi permintaan tinggi.



Sementara itu, sempena Hari Keselamatan Makanan Sedunia hari ini, Khairy menggesa semua pemilik perniagaan makanan di rumah supaya membuat permohonan pendaftaran menerusi laman web Kementerian Kesihatan.

“Dengan cara ini, kami dapat memastikan perniagaan tersebut mematuhi protokol keselamatan makanan kami,” katanya.

Beliau menegaskan permohonan itu adalah secara sukarela dan kementerian tidak mahu menghalang perniagaan kecil dan mikro. FMT

Khairy akui kekurangan beberapa jenis ubat di pasaran




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘119 Tak Dapat Sekarang, Boleh Cuba Tekan Butang’ – Najib



Elaun Pengerusi GLC RM1 juta sebulan, saya fikir melampau

Netizen Tegur Sarah Hildebrand Selamba Belanja Foto Pakai Coli Dengan Boxer Di IG



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker