Bekas peguam Sirul sahkan dakwaannya adalah palsu dan rekaan

Seorang peguam menafikan semua dakwaan yang dibuat oleh bekas anak guamnya Sirul Azhar Umar di Australia dalam satu temuramah dengan sebuah stesen televisyen antarabangsa.

Hasnal Rezua Merican berkata ini termasuk tuduhan beliau membayar Sirul RM1 juta.

“Semua tuduhan yang dibuat Sirul adalah tidak benar. Sebagai peguamnya saya melawat Sirul tujuh atau enam kali ketika dia ditahan di Australia. Saya tidak ingat bila kali terakhir saya berjumpa dengannya, mungkin pada 2017 atau 2018.



“Masih terlalu awal mengambil sebarang tindakan kerana tuduhan itu dibuat dan tersebar di Australia,” kata Hasnal Rezua Merican menerusi WhatsApp kepada FMT.

Dalam wawancara eksklusif bersama Aljazeera English 101 East, yang disiarkan pada pagi tadi, Sirul merayu untuk meneruskan hidup di Australia dan turut memohon kemaafan kepada keluarga warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Katanya, dia mendakwa tidak bertanggungjawab ke atas pembunuhan wanita itu walaupun telah disabit oleh mahkamah tertinggi di Malaysia.

Sirul mendakwa dia dijadikan kambing hitam dan diperangkap dalam permainan politik yang mana dia mengakui menerima RM1 juta ketika berada di Australia daripada sumber tidak dinamakan bertujuan “menutup mulut”. Dia juga ada membuat beberapa dakwaan yang tidak dapat disahkan terhadap beberapa personaliti individu ternama di negara ini.



Sirul antara sekumpulan tahanan imigresen yang dibebaskan selepas Mahkamah Tinggi Australia memerintahkan menahan tahanan tanpa tempoh merupakan pelanggaran undang-undang.

Arahan itu membatalkan keputusan 2004 yang menyatakan individu bukan warganegara tanpa visa boleh dikenakan tahanan tanpa tempoh tertentu dengan syarat kerajaan berhasrat mengeluarkan mereka sesegera mungkin.

Australia tidak mengusir Sirul ke Malaysia memandangkan undang-undang negara itu tidak membenarkan mereka berdepan hukuman mati dikembalikan ke negara asal.

Altantuya ditembak di kepala pada 2006 di hutan di Puncak Alam, Selangor. Mayatnya kemudian diledakkan menggunakan bahan letupan.



Sirul dan rakannya yang juga bekas pegawai polis, Azilah Hadri disabit pada 2009 oleh Mahkamah Tinggi kerana membunuh Altantuya, yang digambarkan sebagai seorang penterjemah. Azilah ketika ini sedang menunggu hukuman mati di Penjara Kajang.

Kedua-duanya berjaya membatalkan sabitan di Mahkamah Rayuan pada 2013, namun Mahkamah Persekutuan pada 2015 mengembalikan sabitan dan menjatuhi mereka hukuman mati.

Sirul melarikan diri ke Australia sebelum keputusan terakhir.

Dia ditahan di pusat tahanan sejak 2015 selepas ditangkap polis Australia. Sirul memohon suaka politik di Australia, namun ditolak pada 2019.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kriteria pemilihan tentera Al-Qassam



PU Syed tegur usahawan sensasi isu solat lepas subuh

Perebutan kuasa bakal berlaku di dalam Bersatu



Sikap ‘Humble’ Siti Nurhaliza, didedahkan Asyraf Khalid

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker