Muhyiddin umum tak pertahan jawatan presiden Bersatu, tiada drama air mata dari ahli

Muhyiddin Yassin pagi ini mengejutkan seluruh perwakilan dan pemerhati Bersatu apabila mengumumkan dia tidak akan mempertahankan jawatan pada pemilihan parti akan datang.

Kata ahli parlimen Pagoh itu, perhimpunan agung kali ini adalah yang terakhir untuk dia berada di pentas utama sebagai presiden.

Menurut presiden Bersatu itu, keputusan tersebut diambilnya bagi memberi peluang barisan kepimpinan baru mengambil alih parti tersebut.

“Maka, pada hari Jumaat yang mulia dan penuh barakah ini, saya ingin mengumumkan bahawa masa untuk saya mewariskan kepimpinan parti kepada barisan kepimpinan yang baru telah pun tiba.

“Untuk itu, saya tidak akan mempertahankan jawatan presiden dalam pemilihan parti yang akan diadakan sebelum hujung tahun hadapan,” katanya.

Tambah Muhyiddin tarikh pemilihan tersebut akan ditentukan Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu tidak lama lagi.

Bagaimanapun, pengumuman itu mendapat reaksi perwakilan yang meminta Muhyiddin menarik balik keputusannya tersebut.

Katanya keputusan tersebut dibuat untuk memberi ruang kepada pemimpin pelapis mengambil alih kepimpinan parti melalui proses demokrasi.

Muhyiddin menambah dalam proses itu dia menasihatkan pemimpin terbabit mengamalkan musyawarah terlebih dulu untuk memastikan tokoh-tokoh yang berpengalaman luas mempunyai tempat dan peranan dalam parti.

“Ini penting supaya kekuatan yang ada pada parti kita dapat kita gembeleng dengan lebih jitu lagi pada masa hadapan,” katanya.

Justeru, tambah Muhyiddin, dia mengambil kesempatan pagi ini untuk memohon maaf kepada semua barisan pimpinan dan ahli Bersatu sekiranya ada melakukan sebarang kesalahan atau kesilapan sepanjang saya memimpin parti.

“Pesan saya, jagalah parti ini baik-baik,” katanya.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Mawar Rashid sah bercerai

Majlis perkahwinan mewah anak tunggal bos AirAsia Indonesia meriah

Kilafairy buat hal lagi

Tarian Dolla berpakaian seksi jadi kecaman netizen

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker