Piala FA: Manchester United berjaya ke final melalui sepakan penalti

LONDON – Pasukan Manchester United menepati ramalan apabila mara ke pentas final Piala FA selepas menewaskan Brighton menerusi sepakan penalti 7-6 pada aksi separuh akhir di Stadium Wembley sebentar tadi.

Pada saingan itu, skuad The Red Devils kendalian Erik Ten Hag membariskan kesebelasan terbaik dengan Marcus Rashford, Anthony Martial dan Bruno Fernandes mengetuai jentera serangan.

Namun, Brighton terlebih dahulu menguji kubu United dengan Alexis Mac Allister melakukan sepakan percuma tepat tetapi berjaya ditepis penjaga gol, David De Gea seawal minit ke-7.



Tersentak dengan serangan itu, United memperkemaskan gerakan dan mendapat percubaan awal hasil percubaan Fernandes yang berjaya ditampan oleh penjaga gawang Brighto, Roberto Sanchez pada minit ke-15.

Bersambung pada babak kedua, De Gea sekali lagi menjadi wira buat United apabila penyerang muda, Julio Enciso melakukan rembatan tetapi dinafikan oleh penjaga gol antarabangsa Sepanyol itu.

Brighton terus melakukan serangan bertali arus dengan percubaan yang dilakukan oleh Danny Welbeck pada minit ke-58 sedikit tersasar.

Solly March turut memiliki peluang untuk menjaringkan gol pada penghujung perlawanan tetapi De Gea sekali lagi bijak menepis percubaan tersebut dengan keputusan 0-0 kekal sehingga aksi terpaksa disambung pada masa tambahan.



United lebih banyak melakukan penguasaan bola ketika Brighton dilihat agak kepenatan dengan percubaan terbaik dimiliki oleh Rashford tetapi rembatannya berjaya ditepis Sanchez.

Pemain tengah United, Casemiro turut mempunyai peluang terbaik pada minit ke-118 tetapi Sanchez masih kebal mengawal gawangnya daripada dibolosi sekali gus memaksa perlawanan ditentukan menerusi penentuan sepakan penalti.

Semua pemain United terdiri daripada Casemiro, Diogo Dalot, Jadon Sancho, Rashford, Marcel Sabitzer, Wout Weghorst dan Victor Lindelof berjaya menyempurnakan sepakan penalti masing-masing.

Sementara itu, March menjadi duri dalam daging buat Brighton apabila sepakan penalti yang diambil tersasar sekali gus menyaksikan kemenangan berpihak kepada United.



The Red Devils akan menentang Manchester City pada aksi final Piala FA yang dijadualkan berlangsung di Stadium Wembley bulan depan.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kenapa Ogy tampar Tya Ariffin?

Ibu maafkan kau Sol, tapi….



Amelia sertai Miss Universe Malaysia

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker