Lee Chong Wei ‘smash’ pemain lagi

KUALA LUMPUR: Bekas pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei sekali lagi mengkritik pemain Malaysia berikutan tahap prestasi yang boleh dipersoalkan ketika Kejohanan Berpasukan Badminton Asia (BATC).

Pemenang tiga pingat perak Olimpik memberitahu bahawa pemain hanya boleh meningkat jika mereka benar-benar mahu.

Seperti kata pepatah lama, “Anda boleh membawa kuda ke air, tetapi anda tidak boleh membuatnya minum.” Dengan kata lain, kuda hanya akan minum jika dia dahaga.



Semalam, pasukan wanita Malaysia gagal melayakkan diri ke Pusingan Akhir Piala Uber secara merit apabila tersingkir di suku akhir selepas tewas 0-3 kepada Indonesia di Pusat Konvensyen Setia City (SCC) di Selangor.

Pengarah kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Rexy Mainaky mengkritik pemain beregu wanita terkemuka M Thinaah dengan apa yang dianggapnya kurang keyakinan diri dan menunjukkan bahasa badan yang negatif di gelanggang.

Perkara ini tidak disenangi peminat badminton tempatan yang merasakan adalah tidak adil untuk menyalahkan Thinaah seorang diri memandangkan dia adalah pemain beregu.

Ini kerana Thinaah yang bergandingan dengan Pearly Tan, adalah kapten pasukan wanita untuk pertandingan itu



Chong Wei yang juga ahli jawatankuasa program Road to Gold (RTG) dan pengurus pasukan untuk skuad badminton ke Sukan Olimpik Paris Julai ini, mengakui bahawa masa sudah berubah dan cara pemikiran pemain sangat berbeza ketika dia bermain.

Malah Chong Wei menegaskan bahawa RTG sentiasa bersedia untuk membantu keinginan atlet memenuhi keperluan mereka, tetapi atlet juga mesti menunjukkan bahawa mereka benar-benar menginginkannya.

Sebagai contoh atlet di bawah program RTG akan dihantar ke luar negara untuk menjalani latihan sebelum Olimpik Paris.

“Saya dikritik peminat apabila saya berkata pemain Malaysia kita terlalu selesa. Tidak mengapa kerana peminat akan menjadi peminat, dan mereka mahukan yang positif.



“Kalau soal badminton Malaysia, siapa berani bersuara?

“Kami banyak mengadakan mesyuarat RTG untuk membincangkan bagaimana program ini dapat membantu pemain yang terikat untuk Olimpik, tetapi berapa banyak yang pemain inginkan?

“Kami hanya boleh membantu, selebihnya terpulang kepada mereka,” kata Chong Wei.

Berikutan tersingkirnya pasukan wanita, BAM mengesahkan mereka melantik ahli psikologi terkemuka Frederick Tan untuk membantu pemain badminton negara di bawah program RTG sehingga Sukan Olimpik.



Frederick yang pernah bekerjasama dengan Chong Wei sebelum ini akan melaporkan diri bertugas minggu depan.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Che Ta naikkan elaun mekap Aaisyah RM250 seminggu

Beras Madani ini apa, Ameer Mydin bidas Syed Abu Hussin



Ali Puteh dah cukup duit bayar saman Hidayah

Kedai coli ‘perangkap’ orang alim

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker