Hadi, Takiyuddin buat-buat tak faham

Hadi, Takiyuddin buat-buat tak faham

Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang perlu berhenti daripada mengelirukan rakyat menggunakan isu pembatalan 16 kesalahan syariah dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan.

Naib Presiden PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, mempergunakan isu teknikal undang-undang untuk kepentingan politik, terutamanya berkaitan perihal agama adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab.



Ini kerana katanya, kempen seperti itu hanya akan menimbulkan kekeliruan dan kebencian dalam kalangan masyarakat dan tidak akan membawa Malaysia lebih maju ke hadapan.

“Saya tidak terkejut sekiranya beliau (Abdul Hadi) tidak memahami isu ini tetapi Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan, pengamal undang-undang berpengalaman, Datuk Seri Takiyuddin Hassan juga gagal memahami isu ini dengan baik.

“Perlembagaan yang dikatakan Abdul Hadi sebagai undang-undang penjajah telah memelihara Islam sebagai agama Persekutuan dan menjamin hak-hak penganut agama dan kepercayaan yang lain,” katanya menerusi hantaran di Facebook beliau hari ini.

Nik Nazmi mengulas mengenai tulisan Abdul Hadi dalam segmen Minda Presiden Pas yang cuba memberi bayangan bahawa pelbagai pindaan undang-undang sejak kebelakangan ini telah meninggalkan syariat Islam.



Melalui tulisan itu, Abdul Hadi dipetik memberi sindirian kepada para hakim dengan melabelkan kewujudan hakim yang ‘bijaksini’, bukan bijaksana.

Dalam pada itu, Nik Nazmi berkata, sesuatu yang tidak disentuh oleh Abdul Hadi adalah kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Khas Mengkaji Kompetensi Dewan Undangan Negeri (DUN) Untuk Menggubal Undang-undang Islam pada awal Disember 2023.

Katanya, jawatankuasa itu diketuai oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi dan turut dianggotai oleh 10 ahli jawatankuasa yang lain.

“Sudah tentu jawatankuasa ini membantu untuk memperkasakan Mahkamah Syariah di Malaysia.



“Saya yakin Hadi dan Takiyuddin sebenarnya faham, tetapi sengaja buat-buat tidak faham untuk menimbulkan ketakutan umat Islam demi kepentingan sempit mereka,” tambahnya. MG

Hadi, Takiyuddin buat-buat tak faham

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Nasi ayam harga RM14 lauk ‘ciput’ buat pelanggan terkejut

Madu Marissa, Misya dan Aslam makan semeja, netizen pertikai kenapa kahwin dua



Enakmen Syariah Kelantan bukan Hudud bukan Qisas – Nik Elin

Tular gambar Nik Elin-Takiyuddin bersama, Awang Hashim sentap



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker