Pemimpin UMNO yang tidak bersetuju kunci mulut

 

SHAH ALAM – Pemimpin UMNO yang sebelum ini secara terbuka menyatakan pendirian tidak bersetuju terhadap cadangan supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan, mengambil pendekatan mengunci mulut selepas usul tersebut diluluskan.

Mereka yang dihubungi Sinar Harian pada Ahad tidak memberi respons atau enggan mengulas lanjut mengenai keputusan yang dicapai pada hari terakhir Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022 pada Sabtu.



Usaha untuk mendapatkan komen daripada bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar gagal sejak selesai perhimpunan pada Sabtu, meskipun beliau sebelum itu secara lantang tidak bersetuju dengan usul tersebut.

Bekas Ahli Parlimen Rembau itu yang sebelum ini memberi gambaran akan bertanding merebut jawatan Presiden membuat cubaan terakhir pada Sabtu dengan meminta perwakilan agar mengundi tidak menyokong usul berkenaan.

Sementara itu, Naib Pemuda UMNO, Shahril Sufian Hamdan ketika dihubungi Sinar Harian pada Ahad memaklumkan, beliau tidak akan memberikan sebarang komen buat masa ini.

Selepas mendengar ucapan dasar Presiden pada Jumaat lalu, Shahril Sufian yang meletak jawatan sebagai Ketua Penerangan UMNO susulan prestasi buruk parti itu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) memberi respons ringkas bahawa dua jawatan tertinggi parti perlu dipertandingkan mengikut kebiasaan.



Shahril dan Khairy merupakan dua pemimpin parti yang sebelum ini secara terbuka meminta Presiden UMNO yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berundur selepas gabungan itu hanya memenangi 30 kerusi pada PRU15.

Pada PRU14 tahun 2018, BN buat pertama kali kalah dan gagal menerajui kerajaan apabila memperoleh sebanyak 79 kerusi Parlimen.

Sementara itu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri ketika sidang akhbar pada Sabtu iaitu sejurus selepas PAU 2022 menutup tirai, membangkitkan mengenai status usul tambahan tersebut memandangkan ia membabitkan ketetapan dalam perlembagaan parti.

Bekas Perdana Menteri itu turut menjelaskan bahawa usul berkenaan masih terikat dengan fasal 10.1 perlembagaan UMNO berkaitan tempoh masa notis usul tersebut dikemukakan.



Cubaan Sinar Harian untuk menghubungi Ismail bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu tersebut bagaimanapun gagal apabila Ahli Parlimen Bera itu tidak memberikan sebarang respons.

Tidak diketahui punca yang menyebabkan pemimpin-pemimpin ini mengambil pendekatan untuk berdiam diri meskipun mereka sebelum ini secara terbuka menyatakan pendirian berhubung isu tersebut.

Ini menimbulkan persoalan kemungkinan mereka ketika ini sedang menantikan perkembangan berhubung keabsahan usul yang dikemukakan sebelum mengambil sebarang tindakan untuk memasuki musim pemilihan yang dijangka berlangsung pada Mei ini.

 



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kakak Ira Kazar sindir Puteri Sarah



Puteri Sarah fail perceraian pagi ini

Dron pelancong China langgar Menara Merdeka 118

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker