Perbicaraan Ebit Liew: Laporan polis di Bukit Aman, lindungi identiti mangsa gangguan seksual

TENOM: Demi melindungi identiti dan keselamatan diri, mangsa gangguan seksual kes pendakwah terkenal, Ebit Lew membuat laporan polis di Bukit Aman.

Itu penjelasan saksi pendakwaan, Mohd. Fairuz Abu,37, semasa menjawab soalan dikemukakan dalam pemeriksaan balas oleh pihak pembelaan.

Mohd. Fairuz berkata, mangsa memberitahu daerah ini kecil dan ramai orang akan tahu apabila dia membuat laporan maka, laporan polis dibuat di Bukit Aman bagi tujuan keselamatan.



Katanya, laporan dibuat di Bukit Aman atas permintaan saksi kerana ada saudara saksi bertugas di Balai Polis Tenom jadi, beliau takut untuk membuat laporan polis di situ.

Jawapan saksi itu mendorong peguam bela, Kamarudin Mohmad Chinki bertanya adakah di balai polis lain di Sabah ada semua keluarga mangsa.

Pihak pembelaan percaya laporan polis di Bukit Aman itu bagi membolehkan mangsa berjumpa dengan saksi untuk bincangkan tentang kandungan laporan yang akan dibuat sebelum mangsa membuat laporan polis.

Pembelaan mengandaikan perkara itu susulan kenyataan Mohd. Fairuz semasa menjawab pertanyaan pendakwaan bahawa saksi ada berjumpa dengan mangsa pada 7 Ogos 2021, iaitu semasa laporan polis dibuat.



Kemudian ketika ditemui selepas perbicaraan hari pertama ditangguhkan pada pukul 4.30 petang, Ebit memberitahu pemberita bahawa walaupun ujian itu berat namun beliau bersyukur perbicaraan kes itu akhirnya berlangsung bulan ini.

“Saya macam tak sabar sebab setahun saya tunggu. Kalau boleh tahun lepas lagi saya nak selesaikan sebab saya bergerak kemana-mana jadi sebutan orang. Gambar-gambar tak baik entah siapa-siapa,” katanya.

Mengulas lanjut katanya, beliau hanya tenang sahaja dan rasa gembira serta tersenyum sahaja daripada tadi apabila kes berjalan dengan lancar pada hari pertama perbicaraan.

Perbicaraan disambung semula esok pada pukul 9.30 pagi.



Ebit berhadapan 11 pertuduhan gangguan seksual iaitu membuat hantaran gambar dan perkataan lucah dengan maksud mengaibkan kehormatan seorang wanita melalui aplikasi Whatsapp yang didakwa berlaku di daerah ini antara Mac hingga Jun 2021.

Justeru, beliau didakwa dibawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

Perbicaraan dilakukan dihadapan Majistret Nur Asyraf Zolhan dan kes dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nor Azizah Mohamad, Muhammad Ilmami Ahmad, Zahida Zakaria, Adibah Saiful Bahri dan Nur Masrin Amalia.

Sementara itu, Ebit Lew diwakili Peguam Ram Singh dan Kamarudin Mohmad Chinki



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Calon PRU15: Hamid Bador, Musa Hassan, dan bekas Peguam negara antara yang disebut

Dijadikan Pelacur, Dipaksa Makan Lauk Daging Babi

Rajin jemput anak pulang sekolah kerana nak tengok cikgu kacak [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker