Patuh atau keluar, pindaan DAP tidak demokratik – Ronnie Liu

Patuh atau keluar, pindaan DAP tidak demokratik – Ronnie Liu

Langkah DAP meminda perlembagaan yang membolehkan mana-mana wakil rakyatnya dipecat kerana tidak menurut perintah kepimpinan disifatkan sebagai tidak demokratik, kata seorang pemimpin parti itu sendiri.

Malah, Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP, Ronnie Liu, berkata DAP mungkin tidak lagi demokratik dengan pindaan tersebut, yang diluluskan dalam kongres khas parti dengan majoriti besar perwakilan.

“Patuhi perintah kepimpinan atau keluar. Itulah realiti politik sekarang,” katanya di Facebook.

“Ahli seperti saya akan serta-merta menjadi pihak yang terkilan.”

Mengambil dirinya sendiri sebagai contoh, Ronnie berkata beliau boleh “mati” sekiranya dulu DAP mempunyai fasal seperti ini, merujuk kepada beberapa tindakannya sebelum ini.

“Sekiranya dulu parti ada fasal seperti ini, beberapa isu yang saya bangkitkan boleh menyebabkan saya dipecat sebagai ahli, misalnya kritikan terhadap Dr Mahathir Mohamad (semasa menjadi perdana menteri Pakatan Harapan), Lynas, Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), tangkapan berkaitan Harimau Pembebasan Tamil Eelam, dan serahan kuasa kepada Anwar Ibrahim (presiden PKR).”

DAP semalam meluluskan pindaan perlembagaan parti bagi membolehkan mana-mana wakil rakyatnya yang tidak menurut perintah parti “dalam perkara-perkara utama” dipecat, dengan sokongan majoriti perwakilan pada kongres khas.

Pindaan itu menyusuli undang-undang anti-lompat parti yang menyebabkan Ahli Parlimen kehilangan kerusi jika melompat parti, kecuali wakil rakyat yang dipecat parti, parti yang diwakili dibubarkan, atau pendaftaran parti dibatalkan.

Mengulas lanjut, Ronnie berkata CEC berhak mengeluarkan perintah menyasarkan mana-mana wakil rakyat.

“Ironinya, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia sahaja yang boleh menyelamatkan parti daripada menjadi entiti yang tidak demokratik,” katanya, yang juga menganggotai CEC DAP. FMT

Patuh atau keluar, pindaan DAP tidak demokratik – Ronnie Liu


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Idris Khan, Amelia Henderson naik mahkamah

Tunggu Kat Akhirat Fun Ke Tak – Izara Aishah

Hattan menangis ketika nyanyikan lagu ciptaan Bob Lokman

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker