Zarul mengaku tak beritahu SPRM RM2 juta untuk Guan Eng

Zarul mengaku tak beritahu SPRM RM2 juta untuk Guan Eng

Seorang saksi utama pendakwaan dalam kes rasuah projek terowong dasar laut di Pulai Pinang mengaku tidak pernah memberitahu SPRM pada 2018 bahawa rasuah RM2 juta ditujukan untuk bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Pengarah Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd (CZCSB) Zarul Ahmad Mohd Zulkifli memberi keterangan demikian semasa prosiding pencabaran terhadapnya berhubung kredibilitinya sebagai saksi dalam perbicaraan kes rasuah itu.

Perbicaraan dalam perbicaraan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur itu diadakan selepas peguam Lim dibenarkan mengakses 31 muka surat daripada 108 muka surat keterangan yang diberikan Zarul kepada SPRM, daripada keterangan yang direkodkan agensi itu pada Januari dan September 2018.

Pasukan pembelaan, yang diketuai oleh Haijan Omar, berhujah antara lain Zarul tidak mempunyai kredibiliti sebagai saksi, berikutan kenyataan SPRM yang tidak menyebut bahawa RM2 juta itu adalah untuk Lim.

Haijan: Adakah anda bersetuju dengan saya bahawa kedua-dua keterangan ini (kepada SPRM pada 2019), anda tidak menyebut bahawa cek RM2 juta dan baucar bayaran adalah untuk Lim Guan Eng?

Zarul: Masa tu ya.

Semasa pemeriksaan balas hari ini yang bertukar panas berkali-kali semasa perbicaraan, Zarul juga tidak bersetuju bahawa bayaran RM2 juta berasingan – yang bertujuan untuk membolehkan saksi mendekati perdana menteri ketika it, Najib Razak – adalah sama dengan RM2 juta yang diberikan untuk Lim.

Tahun lepas, saksi pendakwaan dalam perbicaraan ini memberi keterangan bahawa RM2 juta telah dibayar kepada ahli perniagaan, G Gnanaraja pada 2017 untuk membolehkan Zarul mendekati Najib Razak.

Prosiding pendakwaan di hadapan hakim Azura Alwi disambung pada Rabu.

Perbicaraan rasuah utama di hadapan Azura ditangguhkan sehingga selesai prosiding pemecatan.

Lim dibicarakan atas empat pertuduhan rasuah membabitkan rancangan pembinaan terowong dasar laut Pulau Pinang dan projek jalan berkembar yang menghubungkan pulau itu ke tanah besar.

Bagi pertuduhan pertama, Lim didakwa menyalahgunakan kedudukannya sebagai ketua menteri pada masa itu untuk menerima suapan wang bernilai RM3.3 juta sebagai dorongan untuk melantik syarikat Zarul melaksanakan projek berkenaan yang bernilai RM6,341,383,702.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu antara Januari 2011 dan Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

Bagi pertuduhan kedua, Lim didakwa meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh daripada Zarul sebagai upah bagi membantu syarikat milik Zarul dilantik untuk projek sama.

Lim didakwa melakukan perbuatan di Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, Kuala Lumpur antara 12.30 tengah malam dan 2 pagi pada Mac 2011.

Dia turut berdepan dua pertuduhan penyelewengan dalam melupuskan dua petak tanah milik kerajaan Pulau Pinang di Bandar Tanjong Pinang bernilai RM208 juta kepada pemaju projek terowong tersebut. Mk

Zarul mengaku tak beritahu SPRM RM2 juta untuk Guan Eng

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Anggota APM kongsi detik misteri apabila ular sawa ditangkap mengilai

Ramai setuju kedai makan perlu laksana sistem ‘bayar dulu’

Ahli MKT UMNO sokong Presiden MCA berhubung isu SST, mahu kerajaan beri berita gembira

Anak golongan T20, Che Ta nafi keluar kenyataan riak

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker