Utamakan guru bangsa sendiri punca murid vernakular lemah bahasa Melayu

 

Mengutamakan guru daripada kaum sendiri untuk mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu dipercayai menjadi punca tahap penguasaan murid-murid sekolah vernakular tidak setanding dengan yang lain.

Perkara itu didedahkan Presiden Persatuan Pesara Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Malaysia (PPPPPM), Datuk Abdul Raouf Husin yang berpengalaman dalam proses pengesahan jawatan guru-guru sekolah vernakular sebelum ini.



Malah, dakwanya, sekolah itu pernah menolak sebanyak 1,208 penempatan guru baharu berbangsa Melayu sebelum ini.

“Ini pengalaman saya sendiri ketika mengendalikan proses temu duga bagi pengesahan jawatan guru-guru berkenaan, kebanyakan mereka bukan opsyen bahasa Melayu tetapi diarah mengajar mata pelajaran bahasa Melayu.

“Semuanya dibuat untuk ‘melindungi’ kelompok mereka di sekolah vernakular berkenaan.

“Bayangkan guru sendiri tidak fasih dan menguasai bahasa melayu dengan sempurna jadi bagaimana dia mampu memberi pengetahuan kepada anak-anak didiknya,” dakwanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.



Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Senator Datuk Dr Mah Hang Soon mengenai penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah vernakular yang semakin meningkat.

Abdul Raouf berkata, jika keadaan itu berterusan tidak mustahil tahap penguasaan bahasa Melayu murid-murid akan terus ‘hancur’.

“Pengurusan sekolah berkenaan menolak semua guru-guru kerana mengutamakan kaum Cina untuk mengajar bahasa Melayu walaupun tidak berkelayakan dan bukan opsyen bahasa Melayu,” dakwanya.

Selain itu, beliau mendedahkan, wujud perbezaan dalam kertas soalan Bahasa Melayu bagi Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) di antara sekolah kebangsaan dan sekolah vernakular.



Dakwanya, perkara ini menjadi bukti kukuh bahawa penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan murid-murid vernakular tidak setanding sekolah biasa.

“Sekiranya tahap penguasaan murid-murid sekolah vernakular sama kenapa perlu ada kertas soalan yang berbeza, semua ini bukti jelas penguasaan murid-murid di sekolah sana tidak setanding murid di sekolah kebangsaan,” dakwanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ketua polis trafik mengamuk dakwa petugas media sentuh punggung isteri



Nabil Terduduk Tiket Konsert Billie Eilish ‘Burn’ Hampir RM3,000 (Video)

MYDIN Sambut Ulang Tahun Ke-65 Dengan Promosi Serendah 65 Sen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker