Teh o ais kayangan RM5, kedai dikenakan kompaun

Teh o ais kayangan RM5, kedai dikenakan kompaun

PORT DICKSON: Bukan seorang pelanggan, sebaliknya tiga pelanggan mendakwa menjadi mangsa harga ‘cekik darah’ sebuah kedai makan di sebuah medan selera di sini yang tular baru-baru ini.

Premis makanan berkenaan tular di media sosial susulan caj RM5 dikenakan untuk segelas teh o ais termasuk harga makanan lain yang disifatkan mahal.

Menerusi perkongsian pemilik akaun Facebook yang menggunakan nama Nik Aisyah, dia memberitahu tidak sangka turut menjadi mangsa kedai makan kayangan viral.

Dia turut menasihatkan orang ramai berhati-hati supaya tidak menerima nasib sama.

“Kita pun makanlah dekat kedai yang tiada ‘banner’ itu sebab tak ingat nombor kedai dia, rupanya banner atas kedai tu dia cabut … elak pun terkena juga.

“Waktu makan tadi ramai terkena, mujurlah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) ada sekali,” tulisnya.

Turut dimuat naik ialah resit makanan yang diterima daripada kedai berkenaan yang antaranya tertera RM10 untuk dua gelas teh o ais dan RM6 untuk segelas milo ais.

Sementara itu, KPDNHEP Port Dickson ketika dihubungi Sinar Harian memberitahu, pemilik premis terbabit telah pun dikenakan tindakan kompaun di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 pada Khamis.

“Bertindak atas tiga aduan diterima daripada orang awam, pasukan penguat kuasa KPDNHEP Port Dickson telah menjalankan Ops Samar.

“Hasil pemeriksaan mendapati, tiada tanda harga diletakkan di premis dan tindakan kompaun serta-merta telah dikenakan,” katanya.

Menurutnya, pihaknya akan melaksanakan pemantauan dari semasa ke semasa bagi memastikan peniaga mematuhi peraturan ditetapkan. Sinar

Teh o ais kayangan RM5, kedai dikenakan kompaun


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman

Guru lesap selepas disyaki rogol 2 pelajar di Sarawak

Berdakwah jangan pilih bulu – Ifa Raziah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker