Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman

Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman

Teori konspirasi yang berlegar di sekitar kisah penjelajahan Amerika Syarikat ke bulan adalah yang paling banyak diperkatakan oleh umat manusia sejak Neil Armstrong pertama kali menjejak kaki ke bulan.

Terbaharu, memetik laporan Lad Bible, seorang pembaca laman Reddit baru-baru ini menghidupkan semula perdebatan ini dengan menyatakan bahawa kisah pendaratan ke bulan itu hanyalah sebuah rekaan yang dipentaskan.

Fakta yang biasa kita dengar adalah 400,000 pekerja dan kontraktor NASA telah berjaya membantu Neil Armstrong mendarat dengan selamat dan berjaya menjejakkan kaki di bulan pada 20 Julai 1969.

Namun cerita kejayaan ini bukan sahaja diterima baik oleh sebahagian manusia, tetapi juga disangkal sejak itu lagi. Manusia pertama yang mempersoalkan fakta mengenai kejayaan NASA dan AS ini adalah Bill Kaysing, bekas pekerja Rocketdyne, salah satu syarikat yang membantu mereka bentuk enjin roket Saturn V.

Pada tahun 1976, Kaysing menerbitkan risalah bertajuk We Never Went to the Moon: America’s Thirty Billion Dollar Swindle, di mana beliau membentangkan ‘bukti’ pendaratan di bulan adalah sebuah rakaman atau pementasan.

Menurut The Guardian, risalah terbitan sendiri itu mengandungi tidak lebih daripada ‘fotokopi dan teori menggelikan’, namun begitu, teori Kaysing semakin kuat berkembang dan, setakat ini, telah menjadi batu asas teori konspirasi selama bertahun-tahun.

Bagaimanapun, seorang pembaca Reddit membentangkan pandangan beliau bahawa penerokaan ke bulan memang terjadi, tetapi dipentaskan sehingga ia tidak lagi nampak seperti sebuah misi sains.

Mereka menulis: “Saya percaya terjadi pendaratan di bulan, tetapi mereka berusaha keras untuk mengemas seberapa banyak kamera dalam misi yang mungkin, jadi dalam erti kata lain ia dipentaskan lebih daripada misi saintifik.”

Seorang lagi menyuarakan sentimen mereka, mencadangkan bahawa Amerika memulakan misi pemecahan rekod semata-mata untuk tujuan komersial. “Sains adalah satu pemikiran,” tulis mereka, sambil menambah: “Bukan satu rahsia bahawa AS melakukannya untuk mengalahkan Rusia.

Walau bagaimanapun, yang lain tidak bersetuju sambil menyatakan bahawa setiap aspek perjalanan melibatkan perancangan saintifik yang teliti.

Kenapa tiada lagi yang mendarat di bulan selepas Neil Armstrong?

Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Kau ingat gelek dalam khalayak itu dapat pahalakah? – Ahmad Dasuki

Jeslina Hashim dikecam tayang punggung

Polis Tunjuk ‘Thumbs Up’ Kepada Pemandu Lori Bantu Halang MPV (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker