Mahkamah Persekutuan putuskan mangsa kemalangan harus diberi pampasan secara automatik

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa mangsa kemalangan jalan raya perlu diberi pampasan secara automatik tanpa perlu menyaman syarikat insurans.

Hakim Abdul Rahman Sebli berkata, peruntukan dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 perlu ditafsirkan untuk melindungi semua pemandu, termasuk mangsa kemalangan jalan raya.

Beliau berkata, hasrat Parlimen menggubal akta itu adalah untuk melindungi pengguna jalan raya pihak ketiga yang tidak bersalah.



Rahman yang mempengerusikan panel tiga hakim, berkata demikian dalam penghakimannya setebal 140 muka surat yang membenarkan rayuan membabitkan lapan pemandu berbeza, tujuh daripadanya cedera dalam kemalangan.

Daripada lapan rayuan itu, lima melibatkan Pacific & Orient Insurance Co Bhd, Amgeneral Insurance Bhd, Allianz General Insurance Company (M) Bhd, dan Malaysian Motor Insurance Pool.

Panel disertai Hasnah Mohammed Hashim dan Rhodzariah Bujang itu, menganugerahkan kos RM150,000 kepada setiap pihak yang berjaya dalam rayuan berkenaan.

Ketika menjelaskan keputusan mahkamah yang disampaikan minggu lalu, Rahman berkata semua pemilik kenderaan perlu mempunyai perlindungan insurans wajib.



Katanya, undang-undang itu menetapkan, tanpa perlindungan insurans, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak akan mengeluarkan cukai jalan.

Menurutnya, jika kenderaan itu menyebabkan kecederaan pada mangsa, orang terbabit boleh menyaman pemilik atau pemandu kenderaan itu.

Katanya, ini kerana jika pemilik kenderaan mempunyai perlindungan insurans, syarikat insurans secara automatiknya akan membantu dan “menanggung kerugian” mangsa, tanpa mangsa perlu menyaman syarikat insurans.

Dalam sesetengah kes, pampasan boleh mencecah jutaan ringgit dan syarikat insurans akan membayar ganti rugi kepada mangsa bagi pihak pemandu.



Rahman berkata, akta itu perlu mengimbangi dua kepentingan yang bersaing, iaitu pertamanya melindungi pihak ketiga yang tidak bersalah daripada risiko.

Selain itu katanya, undang-undang perlu melindungi syarikat insurans daripada menjadi mangsa tuntutan penipuan.

Katanya, dalam menetapkan keseimbangan antara dua kepentingan yang bersaing ini, akhirnya kerugian terletak pada satu pihak.

Mengikut prinsip dalam kes Mahkamah Agung India 1959 (Insurans Am India British lwn Kapten Itbar Singh), mahkamah tertinggi berkata jika kerugian terpaksa ditanggung sebelah pihak, akta itu telah memutuskan bahawa kerugian tersebut harus ditanggung oleh syarikat insurans.



Mangsa telah memfailkan saman kecuaian di mahkamah sesyen terhadap pemilik kenderaan dan/atau pemandu untuk ganti rugi.

Rayuan itu dibuat berikutan syarikat insurans telah mendapatkan penetapan akuan di Mahkamah Tinggi untuk membatalkan polisi pemandu kerana dakwaan salah laku di pihak pemilik kenderaan.

Ini telah menafikan pampasan kewangan mangsa kemalangan yang sepatutnya dibayar kepada mereka.

Dalam salah satu kes itu, pemilik kenderaan telah “menjual” kenderaan itu kepada pihak ketiga melalui apa yang dikenali sebagai “sambung bayar”, tanpa memaklumkan kepada syarikat insurans.



Mereka berjaya meminta Mahkamah Tinggi mengisytiharkan dasar itu terbatal. Dengan menggunakan perintah itu, syarikat insurans enggan menanggung kerugian mangsa. Akhirnya mangsa kalah.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pengarah urusan dihukum penjara 230 tahun tipu pakej umrah, ziarah

Gadis cantik tidak kisah bergelar petani cendawan

‘Dia bukan anak atau anak ikan tetapi suami saya yang sah’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker