Sydney kuat kuasa sekatan pergerakan bermula hari ini

Sydney kuat kuasa sekatan pergerakan bermula hari ini. Jutaan penduduk Sydney memulakan hari pertama sekatan pergerakan ( lockdown) coronavirus selama dua minggu, tatkala Australia mengenakan sekatan baharu bagi mengekang penularan varian Delta.

Restoran, bar dan kafe ditutup selepas arahan duduk di rumah untuk kawasan kejiranan pusat dilanjutkan pada lewat Sabtu.

Bandar Darwin di utara Australia turut memasuki sekatan pergerakan 48 jam secara berasingan pada Ahad.

Ketua Menteri Wilayah Utara, Michael Gunner berkata, para pegawai bimbang tidak dapat menjejaki kenalan rapat kepada individu yang dijangkiti di kawasan ini, yang mana kediaman bagi penduduk Asli yang dikhuatiri akan lebih terdedah kepada COVID-19.

“Kami mengambil tindakan ekstrem sekarang untuk menghentikan atau memperlambatkan penularan, dan itu bermakna kami memerlukan sekatan pergerakan,” katanya.

Pakar kesihatan telah menasihat bahawa sekatan pergerakan Sydney yang lebih pendek – terbukti berkesan di bandar-bandar Australia yang lain dalam beberapa bulan terakhir – tidak akan mencukupi untuk menampung kluster yang sedang berkembang, kata Perdana Menteri New South Wales, Gladys Berejiklian.

Lebih daripada 110 kes COVID-19 telah dilaporkan sejak pemandu kru penerbangan antarabangsa dikesan positif varian Delta – yang pertama kali muncul di India – pada pertengahan bulan Jun.

“Memandangkan betapa menularnya virus ini, kami menjangkakan bahawa dalam beberapa hari akan datang jumlah kes akan meningkat bahkan melebihi yang kita lihat hari ini,” kata Berejiklian kepada wartawan. – Agensi

Sydney kuat kuasa sekatan pergerakan bermula hari ini

 


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


UMNO Jeli Cadang Hadkan Kuasa Zahid Hamidi Tentukan Calon PRU15

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker