41 tahun menyamar jadi anak orang kaya

Gosai (baju putih) didapati bersalah kerana menipu keluarga kaya dengan menyamar menjadi anak lelaki yang dilaporkan hilang. – Daily Mail

NEW DELHI – Seorang warga emas di India dijatuhi hukuman penjara tiga tahun selepas didapati bersalah menipu sebuah keluarga kaya dengan menyamar sebagai anak lelaki tunggal mereka yang dilaporkan hilang pada 1977, lapor akhbar Daily Mail semalam.

Tertuduh, Dayanand Gosai mendekati pasangan Kameshwar dan Ramsakhi Singh yang tinggal di Nalanda, utara India dan mendakwa dia adalah anak lelaki tunggal mereka yang dilaporkan hilang, Kanhaiya Singh.

Kameshwar yang dianggap sebagai salah seorang tuan tanah terkaya pada zaman itu menerima Gosai ke dalam keluarganya dan tidak menghiraukan isteri dan lima anak perempuannya yang curiga dengan lelaki yang pada masa tersebut berusia 21 tahun.

Gosai hidup sebagai Kanhaiya selama 15 tahun dan menjadi pewaris kepada harta Kameshwar selepas ‘ibu bapanya’ meninggal dunia. Dia kemudiannya bertindak menjual semua harta  demi keuntungan sendiri.



Kehadiran Gosai memecah belahkan keluarga Singh apabila Kameshwar nekad untuk mengekalkan ‘anak lelakinya’ dan menegaskan bahawa dia adalah Kanhaiya sebenar.

Ramsakhi berkeras menafikan Gosai anak kandungnya dan pergi ke mahkamah untuk mengusir Gosai  tetapi kes itu berterusan selama beberapa dekad.

Rajesh Kumar yang merupakan  peguam kepada Ramsakhi berkata, prosiding tertangguh disebabkan banyak faktor termasuk hakim kes meninggal dunia atau dipindahkan ke tempat lain dan juga saksi mati.

“Sehingga Ramsakhi meninggal dunia pada 1995, dia terus bertegas penipu ini bukan anak kandungnya,” kata Rajesh.



Pertuduhan ke atas Gosai diteruskan oleh anak sulung keluarga Singh, Divya yang akhirnya berjaya membuka semula kes dan menyabitkan ‘abangnya’ atas kesalahan penipuan dan penyamaran.

Gosai dikenakan hukuman penjara tiga tahun kerana pemalsuan identiti dan tambahan enam bulan lagi kerana konspirasi jenayah apabila berpura-pura menjadi Kanhaiya dan menyasarkan keluarga kaya. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara



Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker