Anifah beri amaran Malaysia boleh jadi macam Ukraine

Bekas menteri luar Anifah Aman memberi amaran serius jika Malaysia tidak memeriksa pencerobohan secara berkala ke dalam perairan wilayahnya, maka suatu hari nanti negara mungkin akan mengalami nasib sama dengan Ukraine, yang sedang menghadapi pencerobohan Rusia.

“Kerajaan Malaysia perlu mengambil sikap lebih tegas dalam menggesa semua pihak yang terlibat (dalam konflik di Ukraine) untuk menghentikan pencerobohan mereka dan komited kepada rundingan damai. Tidak cukup dengan hanya mengulangi sentimen negara lain.

“Malaysia mesti berpegang teguh dengan sentimen kita dalam isu ini dan mengambil tindakan untuk menghentikan pencerobohan.

“(Ini) kerana terdapat isu geopolitik semasa yang mengelilingi perairan Malaysia dengan pencerobohan demi pencerobohan oleh negara ‘super besar’ di timur, kita mungkin akan berada dalam keadaan yang sama seperti Ukraine,” katanya pada satu kenyataan.

Walaupun dia tidak menamakan ‘negara super’ itu, namun pada 4 Okt tahun lepas, Kementerian Luar Malaysia berkata pihaknya telah memanggil Duta Besar China Ouyang Yujing untuk membantah kehadiran dan aktiviti kapal China di perairan Malaysia.

Putrajaya menyifatkan keberadaan dan aktiviti kapal-kapal itu bertentangan dengan Akta Zon Ekonomi Eksklusif 1984 dan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Undang-Undang Laut (KUUL) 1982.

Menurut Wisma Putra, Malaysia juga sebelum ini pernah membantah pencerobohan oleh kapal-kapal asing yang lain ke dalam perairan negara.

Anifah, yang berkhidmat sebagai menteri luar dari April 2009 hingga Mei 2018, berkata keutamaan keselamatan negara adalah untuk melindungi wilayah perairannya daripada penceroboh asing.

“Kerajaan Malaysia tidak seharusnya bertolak ansur dengan sebarang ancaman terhadap kedaulatan negara dan perlu mengambil semua langkah yang perlu untuk menjaga sempadan kita.

“Saya menggesa semua pihak untuk berwaspada dan mengambil langkah tambahan untuk mengekalkan integriti wilayah kita,” kata Anifah, yang mengetuai Parti Cinta Sabah.

Dia juga menekankan hubungan rapat antara Malaysia dan Ukraine.

“Saya tegas, jelas dan tidak goyah dalam kepercayaan saya bahawa keganasan hanya akan membawa kepada lebih banyak penderitaan kepada rakyat.

“Malaysia mempunyai kaitan yang mendalam dengan ketegangan di Ukraine apabila enam tahun lalu pesawat MH17 kita ditembak jatuh ketika terbang di atas ruang udara timur Ukraine dan serpihan jatuh di wilayah Donetsk yang dikuasai pemberontak.

“Kami telah mengalami kesan mendalam daripada isu antara Rusia dan Ukraine.

“Tragedi MH17 telah menyebabkan kami sedih, dan saya percaya ketegangan yang semakin meningkat yang kami lihat antara Rusia dan Ukraine mungkin hanya menyebabkan lebih banyak kesedihan kepada lebih ramai orang,” katanya.

Anifah juga memberi amaran terhadap “perang siber yang meluas dan taktik sebar maklumat salah yang digunakan oleh Rusia.”

“Saya menyeru semua pihak yang terlibat dalam telekomunikasi dan sistem digital di Malaysia untuk meningkatkan keselamatan infrastruktur kami dalam menghadapi sebarang kemungkinan serangan siber atau kempen maklumat salah.

“Memandangkan Malaysia bersedia untuk teknologi rangkaian 5G sambil memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai akses yang saksama kepadanya, kita juga mesti mempertimbangkan aspek keselamatannya.

“Isu keselamatan 5G benar-benar membimbangkan saya kerana beberapa penyedia teknologi 5G telah mendakwa ada kaitan dengan kuasa besar yang sentiasa menceroboh perairan kita yang menjejaskan kehidupan dan mata pencarian, terutamanya untuk rakyat Sabah saya,” katanya sambil menyeru Malaysia memastikan infrastruktur digitalnya kukuh dan selamat.


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

PRN Johor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker