Putin beri amaran akan tentang barat dengan senjata nuklear

MOSCOW – Presiden Rusia, Vladimir Putin telah mengerahkan pasukan khas tenteranya termasuk unit senjata nuklear untuk berada dalam keadaan waspada ‘peringkat tinggi’, lapor Badan Penyiaran Britain (BBC).

Putin memberitahu ketua-ketua pertahanan bahawa arahan itu berpunca daripada kenyataan agresif Barat ketika Rusia dikecam hebat berikutan pencerobohannya ke atas Ukraine.

Pengumuman itu tidak bermakna bahawa Rusia berhasrat menggunakan senjata pemusnah besar-besaran itu.

Amerika Syarikat (AS) segera mengecam keputusan Putin dan menggelarnya sebagai ‘peningkatan perang yang tidak boleh diterima’.

Minggu lalu, Putin telah memberi amaran bahawa sesiapa sahaja yang cuba menghalangnya di Ukraine akan menerima akibat yang tidak pernah dialami sebelum ini.

Kata-kata itu ditafsirkan secara meluas sebagai isyarat ancaman untuk menggunakan senjata nuklear jika Barat menghalangnya.

Amaran berkenaan menjadi lebih kuat semalam apabila Putin mengarahkan menteri pertahanan Rusia dan ketua kakitangan am tentera supaya rejim khas tugas tempur mempersiap senjata nuklear.

Selepas pengumuman Putin, Kesatuan Eropah (EU) pula mengumumkan sekatan dan tindakan baharu terhadap Rusia yang belum pernah dilakukan sebelum ini

Antaranya termasuk pembiayaan senjata kepada Ukraine, larangan menyeluruh pesawat Rusia menggunakan ruang udara EU dan menyekat saluran media kerajaan iaitu Sputnik dan Russia Today di wilayah EU.

Duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, perintah nuklear Putin menunjukkan bahawa beliau akan meningkatkan konflik di Ukraine dengan cara yang tidak boleh diterima.

White House bagaimanapun berkata bahawa Rusia tidak pernah diancam oleh Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO). Setiausaha Agung NATO, Jens Stoltenberg pula menyifatkan kenyataan Putin sebagai ‘retorik berbahaya’. – Agensi

Putin beri amaran akan tentang barat dengan senjata nuklear


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker