Jenazah Abdul Ghapur dikebumi pagi ini

Jenazah Abdul Ghapur dikebumi pagi ini

TAWAU: Jenazah Allahayarham bekas Ahli Parlimen Kalabakan yang juga ahli politik veteran Sabah, Datuk Seri Panglima Abdul Ghapur Salleh dijadual dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Likas, Kota Kinabalu, pagi ini.

Anak sulung Alllahyarham, Noraini Ghapur, berkata bapanya sebelum ini menerima rawatan di Hospital Gleneagles, Kota Kinabalu, sejak dua bulan lalu dan menghembuskan nafas terakhir di sisi ahli keluarga kira-kira 12.07 tengah malam tadi.



Beliau berkata, solat jenazah akan dijalankan di kediaman mereka di Likas, dan akan dibawa ke Masjid Jamek Kampung Likas, sebelum dikebumikan.

“Mohon doakan semoga roh Allahyarham bapa kami ditempatkan bersama kalangan orang-orang beriman,” katanya pagi ini.

Allahyarham Abdul Ghapur, memulakan kerjaya politiknya awal tahun 1970-an dengan menyertai Parti Berjaya, di bawah pimpinan bekas Ketua Menteri Sabah keenam, Tan Sri Harris Salleh.

Beliau pertama kali bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Merotai pada pilihan raya tahun 1976 tetapi tewas kepada calon USNO.



Beliau berjaya memenangi kerusi DUN Merotai pada pilihan raya 1981 dan mengekalkannya pada tahun 1985 atas tiket Barisan Nasional (BN).

Ghafur kemudiannya mengambil keputusan untuk menyertai UMNO pada tahun 1991 dan dipilih sebagai Ketua UMNO Bahagian Tawau pada pemilihan bahagian itu setahun kemudian.

Pada pilihan raya 1994, beliau sekali lagi menang di DUN Merotai, manakala pada 1999 beliau bertanding pula DUN Kalabakan sebelum diwartakan sebagai Parlimen bermula tahun 2004.



Sejak itu, Ghaffur Salleh berjaya mempertahan kerusi Parlimen Kalabakan selama tiga penggal, namun tewas mengejut kepada calon Parti WARISAN, Ma’mun Sulaiman, pada PRU-14.

Pada PRU-15 lalu, beliau sekali lagi mencuri perhatian apabila secara terbuka menyatakan sokongan kepada parti Parti Keadilan Rakyat (PKR), selain membantu kempen pilihan raya calon Pakatan Harapan (PH) bagi Parlimen Kalabakan, Noraini Salleh, yang juga anak sulung beliau. BH

Jenazah Abdul Ghapur dikebumi pagi ini

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nabi Adam turun di Gunung Jerai, Saidina Uthman pernah ke Kedah antara dakwaan gila penceramah PAS yang mengelirukan – PM

Inspektor Sheila cari calon suami untuk jumpa ayahnya



Papagomo kalah debat dengan Wan Mahussin?

Pernikahan Shuib-Watie, Jep Sepahtu dedahkan beliau tidak dijemput



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker