Ekonomi halal global dijangka cecah RM22.34 trilion menjelang 2030

Ekonomi halal global dijangka cecah RM22.34 trilion menjelang 2030

Pasaran memberangsangkan bagi ekonomi halal global dijangka mencecah AS$4.96 trilion (RM22.34 trilion) menjelang 2030, daripada AS$2.3 trilion pada 2020, menurut firma penyelidikan dan perunding Frost & Sullivan.

Dalam laporan terbaharunya, firma itu berkata ekonomi halal sedang mengalami trend menaik, berikutan permintaan terhadap produk halal daripada orang Islam dan negara bukan Islam meningkat.

Menurutnya, faktor utama memacu industri halal ialah demografi penduduk yang menggalakkan, dasar kerajaan dan inisiatif sektor swasta.

Permintaan bukan Islam yang semakin meningkat untuk makanan halal akan didorong oleh kaitannya dengan pemakanan yang selamat dan sihat, manakala fesyen dan pelancongan halal juga mendapat penerimaan yang semakin meningkat dalam kalangan pengguna bukan Islam yang lebih konservatif.

Pakar ekonomi kanan Frost & Sullivan, Neha Anna Thomas berkata dengan tahap perdagangan halal dan kewangan Islam yang lebih tinggi yang berpotensi mempercepatkan pembangunan infrastruktur, ekonomi halal bersedia untuk menjadi lebih bersepadu dengan perdagangan global dan rantaian bekalan.

“Selanjutnya, kerajaan memperkukuh kawal selia dan sokongan dasar melalui pelan induk nasional dan pengembangan skop pensijilan, yang akan meningkatkan pertumbuhan industri halal,” katanya.

Thomas menambah bahawa ketelusan dan kebolehkesanan sepanjang rantaian nilai produk halal adalah penting.

“Disebabkan ini, kerajaan harus menggalakkan penggunaan teknologi termaju, seperti blockchain dan Internet of Things, apabila membangunkan pelan induk ekonomi halal, manakala perniagaan boleh bekerjasama dengan syarikat permulaan teknologi,” katanya.

Frost & Sullivan berkata bahawa untuk memanfaatkan peluang pertumbuhan pasaran halal, kerajaan global mesti berusaha untuk menyatukan standard halal dan proses akreditasi untuk membantu mengurangkan bilangan keperluan pensijilan dan mempromosikan perdagangan halal.

“Pengeluar makanan harus bekerjasama dengan syarikat teknologi untuk meningkatkan kebolehkesanan dan ketelusan sambil meningkatkan kepercayaan pengguna.

“Pengeluar ubat global dan pembekal bahan mentah harus memasukkan produk yang disahkan halal ke dalam penawaran mereka, berpotensi melalui usaha sama, untuk memanfaatkan permintaan farmaseutikal halal yang semakin meningkat dari negara Islam,” kata firma tersebut. DN

Ekonomi halal global dijangka cecah RM22.34 trilion menjelang 2030


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Lizzy bikin panas lagi

Dah halau dari Rembau, jangan halau dari KKM pula – Khairy

Pasangan kekasih ditemui mati dalam Perodua Kancil

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker