Tingkah laku presiden Perancis Macron dikecam

Tingkah laku presiden Perancis Macron dikecam

Bermula dari melompat-lompat di tempat duduknya dalam kotak VIP kepada memujuk pemain yang kecewa di atas padang, Presiden Perancis Emmanuel Macron memaparkan sikap keterlaluan di perlawanan akhir Piala Dunia.

Pemimpin berusia 44 tahun itu mencuri tumpuan di perlawanan yang berlangsung di Stadium Lusail di dan turut menampilkan dirinya di bilik persalinan pasukan untuk menyampaikan kata-kata penuh emosi selepas perlawanan.



“Anda adalah pasukan yang hebat,” kata Macron kepada para pemain sambil menggenggam tangannya di udara.

“Tiada pasukan lain yang tiba di sini dan bangkit dua kali serta begitu hampir untuk memenanginya.

“Anda mempunyai semangat, dahagakan kejayaan, keinginan dan bakat untuk ke sini dan itulah sebabnya saya ingin datang dan mengucapkan terima kasih,” tambahnya yang turut memuat naik video berkenaan di akaun media sosialnya.

Perancis ketinggalan 0-2 sehingga minit ke-80 sebelum dua jaringan pantas Kylian Mbappe berjaya menyamakan kedudukan.



Pada masa tambahan, Argentina mendahului 3-2 hasil jaringan kedua Lionel Messi sebelum satu lagi gol menerusi sepakan penalti Mbappe membawa kepada penentuan penalti untuk mencari pemenang di perlawanan akhir.

Macron masuk ke dalam padang selepas perlawanan, terus mendapatkan Mbappe di hadapan kamera TV dan menarik kepala penyerang itu ke dadanya.

Beliau bercakap dengan penuh semangat kepada pemain yang kecewa sambil menunjukkan sedikit kecenderungan untuk menyampaikan kata-kata gembira sebagai ketua negara di atas padang dan kebanyakan hampir tidak mengenalinya.

“Agak mengganggu melihat beliau melekat seperti gam dengan Mbappe,” kata ahli parlimen pembangkang paling kanan, Sebastien Chenu kepada saluran LCI.



Macron juga berdiri di sebelah Emir Qatar dalam barisan VIP ketika mereka menyerahkan anugerah dan pingat kepada pemain di majlis penutup.

“Kita tidak boleh mempolitikkan sukan,” kata ketua parti ultra-kiri Perancis, Unbowed Manuel Bompard, menulis secara sindiran di Twitter, menggunakan frasa yang digunakan oleh presiden itu sendiri pada 11 November. HM

Tingkah laku presiden Perancis Macron dikecam


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PRU-15 telah berlalu, PN jangan buang masa hasut ahli Parlimen BN

Selepas Dato’ Jamal, Ummi Nazeera pula tolak MN pimpinan Annuar Musa



Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker