PN tidak puas hati, kini buat laporan polis terhadap MoU Kerajaan Perpaduan

 

PETALING JAYA: PN membuat laporan polis berkenaan “pakatan jahat” antara pemimpin parti-parti pemerintah berkaitan Perjanjian Persefahaman Kerjasama, yang didakwa merosakkan dan memudaratkan demokrasi.

Ketua Pemuda Ahmad Fadhli Shaari menyifatkan perjanjian antara Pakatan Harapan, Barisan Nasional, Gabungan Parti Sarawak, Gabungan Rakyat Sabah, dan Warisan itu memudaratkan kerana ia memerlukan Ahli Parlimen gabungan dan parti terbabit mengundi hanya satu cara yang dikehendaki oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Perjanjian tersebut haram dan tidak sah di sisi undang-undang kerana ia menyekat dan bercanggah dengan prinsip demokrasi berparlimen,” katanya dalam kenyataan.

Fadhli mendakwa perjanjian itu, yang ditandatangani menjelang usul undi percaya terhadap Anwar pada Isnin, bercanggah dengan lima perkara dalam Perlembagaan dan tidak sah menurut Akta Kontrak.

Beliau seterusnya mendakwa pemimpin PH, BN, GPS, GRS, dan Warisan melakukan kesalahan di bawah empat seksyen Kanun Keseksaaan dan melanggar dua seksyen bawah Akta Kontrak.

“Pemuda PN membuat laporan ini untuk mengekang perbuatan jenayah pemimpin-pemimpin PH, BN, GPS, GRS, dan WARISAN dalam menekan asas kebebasan Ahli-ahli Parlimen yang dijamin di bawah Perlembagaan untuk menekan hak dan suara mereka supaya boleh disenyapkan,” katanya.

Beliau membuat laporan polis di IPD Dang Wangi petang tadi.

PH, BN, GPS, GRS, dan Warisan yang membentuk ‘kerajaan perpaduan’ menandatangani perjanjian itu kelmarin, menjelang usul undi percaya terhadap Anwar pada Isnin di Dewan Rakyat.

Antara kandungan perjanjian itu ialah kegagalan Ahli Parlimen dalam kerajaan perpaduan mengundi atau menyokong perdana menteri dalam usul-usul berkaitan dengan usul percaya, perbekalan, atau sebarang usul berbentuk prosedur yang mempunyai kesan kepada keabsahan kerajaan, dikira meletak jawatan.

Timbalan Perdana Menteri II, Fadillah Yusof, semalam menjelaskan matlamat asas perjanjian itu untuk menjamin kestabilan politik.

Beliau menepis dakwaan ia akan membawa kepada pemerintahan berbentuk diktator kerana perjanjian itu menghendaki rundingan dengan semua parti bagi mencapai kata sepakat.

Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli, hari ini menjelaskan semua Ahli Parlimen yang menyokong kerajaan perpaduan “bebas mengundi mengikut kepakaran dan pandangan sendiri” kecuali dalam perkara berkaitan keabsahan kerajaan.

Beliau berkata antara undian berkait keabsahan kerajaan termasuk usul undi percaya terhadap perdana menteri dan undian perbekalan.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tanah runtuh: ‘Saya masih ‘shaking’

Tanah runtuh: ‘Bunyi seperti letupan kuat, bumi bergerak pantas’

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker