Spanco: Bekas menteri kewangan beri keterangan kepada SPRM

Spanco: Bekas menteri kewangan beri keterangan kepada SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah merakam keterangan bekas menteri kewangan melibatkan siasatan perjanjian kerajaan dengan Spanco Sdn Bhd, berhubung kontrak ditandatangani antara 2020 dan 2021.

Ketua Pesuruhjaya, Azam Baki, berkata pihaknya masih meneruskan siasatan dan tidak menolak kemungkinan memanggil bekas perdana menteri.



“Siasatan sedang berjalan dan akaun terlibat masih dibekukan. Kami belum mengambil keterangan daripada bekas perdana menteri, tetapi kami sudah merakam keterangan bekas menteri kewangan.

“Kes Spanco berkait dengan kontrak ditandatangani antara 2020 dan 2021. Justeru, saya serah kepada pegawai penyiasat – jika mereka memikirkan bekas perdana menteri tidak terlibat, jadi tidak perlu dipanggil,” katanya.

Bagaimanapun, Azam tidak mendedahkan nama yang dipanggil untuk membantu proses siasatan.

Bulan lalu, Azam berkata SPRM melakukan siasatan terhadap kontrak RM4.5 bilion bagi perolehan dan pengurusan fleet kenderaan kerajaan.



Beliau dilaporkan berkata, SPRM mahu meneliti mengapa syarikat berkenaan diberikan kontrak itu.

Beberapa tokoh termasuk pegawai tinggi kerajaan dan ahli perniagaan dijangka dipanggil untuk menjelaskan isu itu kepada SPRM.

Spanco dilapor memegang konsesi untuk membekal dan menguruskan fleet kenderaan kerajaan sejak 1993, walaupun kontrak tamat pada 2019.

Tender terbuka dilaksanakan pada tahun itu dengan usahasama antara Berjaya Group dan Naza Sdn Bhd dilapor berjaya memperoleh surat niat bagi kontrak tersebut.



Namun, Berjaya menyaman Putrajaya dan Spanco tahun lalu, atas dakwaan konsesi dibatalkan dan diserahkan kepada Spanco, pada 2020. FMT

Spanco: Bekas menteri kewangan beri keterangan kepada SPRM

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Rindu slogan ‘Najib turun, ringgit naik’ – Akmal

Emma difitnah bertukar pasangan untuk seks



Marissa tanpa mekap dilabel ‘Muka Awam’

Ali Puteh bayar duit Hidayah, jumpa Hamzah lepas 4 tahun



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker