Galakkan pembentukan lebih banyak perkongsian antara bumiputera dan bukan bumiputera – Menteri Ekonomi

Negara harus melepasi sasaran 30 peratus pemilikan ekuiti bumiputera yang ditetapkan oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada 1971, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Bercakap kepada pemberita di luar Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 hari ini, Rafizi berkata kejayaan pembangunan bumiputera tidak harus semata-mata tertumpu kepada usaha mencapai sasaran tersebut.

Katanya, sekiranya sasaran itu menjadi tumpuan tunggal, kerajaan mungkin melakukan kesilapan dalam membangunkan dasar untuk membantu masyarakat.



“Kita perlu mempertimbangkan bahawa trend pemilikan atau kaedah untuk memperoleh ekuiti telah berubah berbanding 20 hingga 30 tahun lalu kerana kita mempunyai kecenderungan sekarang di mana pelabur lebih suka menggunakan penama, dan undang-undang kita membenarkan penama,” katanya semasa sidang media di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya hari ini.

“Jadi jika kita terus berbahas sama ada bumiputera berjaya atau tidak semata-mata berdasarkan pemilikan 30 peratus, saya rasa ia boleh merugikan diri sendiri,” katanya.

Selanjutnya, Rafizi, yang juga timbalan presiden PKR, menegaskan bahawa penyertaan pelabur asing dalam syarikat tempatan telah menimbulkan kesukaran untuk menentukan sama ada syarikat itu berstatus bumiputera.

“Ada syarikat dilihat sebagai (syarikat) bumiputera kerana dari atas ke bawah, CEO hingga presiden hingga semua orang, itu bumiputera tetapi di atas kertas, mereka (syarikat) bukan (milik) bumiputera kerana mereka adalah GLC contohnya.



“Jadi ia bergantung kepada definisi,” katanya.

Justeru, kata Rafizi, pendekatan itu perlu dipacu ke arah masyarakat yang terlibat dalam penciptaan nilai dan pemilikan.

“Jika kita hanya melihat apa yang belum dicapai dari segi pemilikan ekuiti 30 peratus, perbincangan itu akan membutakan kita daripada perkara penting termasuk bagaimana untuk menambah baik kawalan pengurusan.

“Bagaimana kita mahu melihat lebih ramai bumiputera terlibat dalam penyertaan dan penciptaan nilai dan sebagainya,” katanya.



Dalam perkembangan berkaitan, Rafizi menggalakkan pembentukan lebih banyak perkongsian antara bumiputera dan bukan bumiputera dalam usaha swasta.

Ini, katanya, kerana masyarakat bumiputera “memerlukan penggemblengan modal yang lebih baik, secara dalaman” dengan bukan bumiputera sebagai rakan kongsi.

“Bayangkan jika kita boleh memiliki ini, dan oleh itu, (ada) peluang untuk usaha niaga baharu di mana bukan Melayu boleh melabur dalam usaha niaga bumiputera yang bagus.

“Saya berharap untuk menetapkan standard ini kerana ketika ia dibiayai secara persendirian, atau sama ada daripada modal bumiputera yang digerakkan… Apabila bumiputera atau sesiapa sahaja dalam hal itu, yang memulakan usaha anda, anda perlu bertanggungjawab terhadapnya .



“Tiada jaringan keselamatan. Itu juga akan membantu daya saing kita dan mewujudkan lebih sinergi antara bumiputera dan bukan bumiputera,” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



30 ekor gajah datang berkunjung

Johan gosok baju saya – Ozlynn



Bekain pemain Arsenal Podolski kini jutawan kebab, ais krim

Umpama kembar ‘Ronaldo’ jadi perhatian ramai

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker