Korban pembunuhan rakyat Palestin oleh pengganas Israel hampir cecah 10 ribu orang

GAZA: Angka kematian akibat pengeboman Israel di Semenanjung Gaza meningkat kepada 10 ribu dengan lebih separuh daripada mereka wanita dan kanak-kanak, menurut pejabat media kerajaan di Semenanjung Gaza.

“Jumlah kematian akibat pencerobohan Israel di Semenanjung Gaza sejak 7 Oktober ialah 9,500, termasuk 3,900 kanak-kanak dan 2,509 wanita,” kata ketua pejabat media, Salama Marouf pada sidang media semalam.

Marouf berkata serangan Israel membawa kepada kemusnahan 55 masjid, tiga universiti, tiga gereja dan lima bangunan milik Kementerian Wakaf dan Hal Ehwal Agama di Gaza.



Mengenai kerugian dalam sektor penjagaan kesihatan, beliau berkata 16 hospital, 32 pusat penjagaan primer dan 27 ambulans rosak, sebagai tambahan kepada 105 institusi perubatan.

Katanya, dari segi bangunan kediaman, serbuan Israel menyebabkan kemusnahan 40,000 unit rumah dan kerosakan 220,000 unit lain, selain kerosakan kepada 88 ibu pejabat kerajaan dan 220 sekolah, 60 daripadanya telah menamatkan perkhidmatan.

“Pendudukan Israel telah meningkatkan jenayahnya dalam tempoh 24 jam yang lalu, bertepatan dengan lawatan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Antony Blinken ke rantau itu,” katanya yang dipetik daripada Anadolu.

Beliau menegaskan pendudukan bertujuan menghapuskan semua aspek kehidupan di utara Semenanjung Gaza dan Gaza City dengan jenayah dan pembunuhan beramai-ramai yang berlebihan.



Marouf memberi amaran mengenai “niat sengaja pendudukan untuk menyasarkan lebih banyak hospital,” menyeru “campur tangan segera untuk membawa bahan api ke hospital bagi menyelamatkan nyawa.”

Pesawat Israel memperhebat serbuan mereka di pelbagai kawasan di Semenanjung Gaza sepanjang 24 jam lalu, menyasarkan hospital dan sekolah yang melindungi ribuan orang awam yang kehilangan tempat tinggal, yang mengakibatkan berpuluh-puluh kematian dan kecederaan.

Awal Sabtu, Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza mengumumkan 15 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 70 cedera akibat pengeboman Israel yang menyasarkan Sekolah Al-Fakhoura, yang bergabung dengan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) UNRWA, di kem pelarian Jabalia di utara Semenanjung Gaza.

Penduduk Gaza menderita akibat bencana kemanusiaan dan keadaan kesihatan dengan kira-kira 1.4 juta orang daripada 2.3 juta populasi kehilangan tempat tinggal.



Israel terus menafikan bekalan bahan api, menyebabkan banyak hospital tidak beroperasi.

Menurut PBB dan Palang Merah, jumlah bantuan kemanusiaan yang tidak mencukupi dibenarkan ke Semenanjung Gaza, yang telah berada di bawah sekatan hampir keseluruhan selama hampir 30 hari. – AGENSI

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wanita jerit ‘Allahu Akbar’ di dalam kereta api ditembak mati polis di Paris

‘Non muslim reading Quran’ trending di TikTok (Video)



Tidak peka nasib Palestin, Fasha Sanda kena cop ‘bodoh’

Mat Coffee kini dibuka, lupakan Starbuck



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker