Jalan berhantu menanti mangsa

Jalan berhantu menanti mangsa

Sungai Petani: Melalui jalan tanpa lampu sepanjang tiga kilometer pada waktu malam dengan kawasan kelilingnya kebun getah, ladang sawit dan semak samun sangat tidak menyenangkan.

Namun itu yang terpaksa dihadapi pengguna Jalan Gurun-Jeniang dekat Kuala Muda di sini sejak hampir 16 tahun lalu apabila jalan persekutuan dua lorong itu siap tanpa kemudahan lampu.



Natijahnya, hampir setiap bulan berlaku kemalangan termasuklah kemalangan maut.

Penduduk Kampung Batu 8 yang berhampiran jalan itu mendakwa ada mangsa kemalangan ditemui selepas 12 jam kerana terjatuh dalam cerun dan semak di tepi jalan dekat ladang sawit.

Menurut Azhar Ali, 48, jalan itu yang berselekoh selain garis putih yang semakin pudar sangat mengelirukan pengguna pada waktu malam.

“Jalan ini sebenarnya agak ‘berhantu’ selain ia sudah banyak ditampal sana sini, dan apabila dua lorong, banyak kenderaan yang akan laju.



“Ada selekoh yang tidak semua (pemandu) akan perasan terutama penunggang motosikal sehingga ada yang maut jatuh ke bawah cerun di sebalik semak samun.

“Ada mangsa yang hanya ditemui selepas matahari naik,” katanya ketika ditemui.

Bercerita lanjut, Azhar berkata, jalan itu juga menjadi tempat lembu, babi dan binatang lain termasuk monyet dan ular melintas terutama di kawasan Jentayu, sekali gus berisiko kepada pemandu

Sementara itu, peniaga kedai makanan di laluan berkenaan, Mohd Yusuf Abdullah, 65, berkata, dia sudah menyaksikan beberapa kemalangan termasuk kes ragut yang berlaku di depan matanya.



“Kisahnya babitkan ibu dan anak yang menaiki motosikal pada waktu Subuh untuk ke tempat kerja, menghala ke Gurun, saya lihat sendiri mereka (beg) diragut oleh dua lelaki yang juga menaiki motosikal.

“Dua beranak itu terjatuh dan mengalami luka di tangan dan muka. Waktu itu suasana masih gelap, memang peragut mudah ambil kesempatan apatah lagi tiada lampu jalan,” katanya

Sementara itu, penduduk Sahida Saad, 55, berkata dia pernah terbabit kemalangan di laluan itu apabila kereta yang diparkir di bahu jalan akibat kehabisan petrol dilanggar dari belakang oleh penunggang motosikal.

“Jalan di sini memang sukar apabila ada selekoh yang mengelirukan ditambah pula garisan putih yang semakin pudar, ada orang ingat jalan ini lurus yang akhirnya menyebabkan mereka terbabas ke dalam semak,” katanya.



Sahida berkata, dia sangat berharap pihak kerajaan dapat mengambil tindakan segera dengan memasang lampu jalan di situ bagi mengelak kejadian tidak diingini berleluasa. HM

Jalan berhantu menanti mangsa

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Perempuan Itu ‘panas’

‘Fitnah Kepala Otak Kau!’ Lufya Warning Dedah Video ‘Sejarah Hitam’ Bekas Suami



Wan Rosdy sebak kenang nasib Najib

Lelaki dakwa lihat makhluk asing tinggi 3 meter

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker