Sukma 2022: Terengganu ungguli perebutan ibu pingat emas

PEMAIN Terengganu meraikan jaringan pembukaan perlawanan menerusi ketua pasukannya, Muhammad Safwan Mazlan di babak pertama perlawanan akhir bola sepak Sukma di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, sebentar tadi. PIX Amir Khalid

PENANTIAN 12 tahun Terengganu untuk dikalungkan ‘ibu pingat emas’ Sukan Malaysia (Sukma) dalam acara bola sepak akhirnya terlaksana apabila menewaskan Pulau Pinang 2-0 pada aksi final di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, sebentar tadi.

Walaupun pengendalinya, Badrul Afzan Razali bersikap rendah diri dengan menyifatkan Pulau Pinang adalah lawan sukar, kualiti dan pengalaman dimiliki pemain skuad Peteh jelas menghadirkan jurang antara kedua-dua pasukan.

Pulau Pinang yang memburu kejuaraan sulung harus menyalahkan diri sendiri kerana gagal menyempurnakan beberapa peluang terbaik khususnya di babak pertama.

Terdahulu, daripada segi peluang yang dicipta, aksi lebih berpihak kepada Pulau Pinang namun beberapa percubaan terbaik gagal disudahkan dengan sempurna malah penjaga gol Terengganu, Nor Hakem Hamidun juga cipta sensasi apabila tampil cemerlang melakukan aksi menyelamat.

Minit ke-24, nasib akhirnya lebih berpihak kepada Terengganu yang membuka jaringan menerusi ketua pasukan, Muhammad Safwan Mazlan sekaligus meletakkan Pulau Pinang dalam situasi terdesak untuk buru gol penyamaan.

Seterusnya, wakil Pantai Timur itu terus mendominasi perlawanan sebaliknya tiada tambahan jaringan mampu dihasilkan.

Walaupun beberapa kali berjaya menyelinap masuk ke dalam kotak penalti Terengganu, kreativiti Pulau Pinang di babak kedua seakan hilang apabila dilihat seperti kekeringan idea untuk mencipta gerakan lebih merbahaya.

Seterusnya, situasi tertekan nyata menjejaskan corak permainan Pulau Pinang dan kesempatan itu membuka ruang buat Terengganu pamer aksi lebih tersusun

Minit ke-86, sisa berjuangan Pulau Pinang akhirnya menemui titik noktah apabila Muhammad Aidil Azuan tertampan bola ke gawang sendiri untuk menghadiahkan gol kedua Terengganu.

Pingat gangsa dimenangi Selangor yang menewaskan Wilayah Persekutuan 3-1 di Stadium Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). – KOSMO! ONLINE.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Longgok rumput depan rumah jiran, dua lelaki bergaduh sehingga berdarah [VIDEO]

Tunggu Kat Akhirat Fun Ke Tak – Izara Aishah

Gol berkelas dunia Luqman [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker