Kerosakan sistem ukur tekanan punca pesawat Malaysia Airlines tiba-tiba menjunam

Kerosakan sistem ukur tekanan punca pesawat Malaysia Airlines tiba-tiba menjunam

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mengenal pasti kerosakan sistem “pitot static” sebagai punca sebuah pesawat Malaysia Airlines ke Tawau berpatah balik ke KLIA Ahad lalu, selepas dilaporkan “menjunam” secara tiba-tiba.

Berdasarkan laporan awal perakam data penerbangan (FDR), Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Chester Voo berkata, isu teknikal itu berpunca daripada kerosakan sistem pitot-static, instrumen penting bagi mengukur perbezaan tekanan untuk menentukan kelajuan angin dan ketinggian pesawat di udara.

Katanya, Boeing 737-800 yang terjejas itu direhatkan sehingga diberitahu kelak dan syarikat pengeluar pesawat terbabit sedang menjalankan analisis teknikal.

Selain mengarahkan Malaysia Airlines membuat kajian semula dengan CAAM berhubung laporan kebolehpercayaan yang memfokuskan isu sama ke atas semua Boeing 737-800, CAAM juga mahu syarikat penerbangan itu memeriksa sistem pitot-static pada semua Boeing 737-800nya.

Voo berkata, kerosakan yang dialami penerbangan MH2664 pada Ahad lalu menghasilkan petunjuk kelajuan palsu yang menyebabkan pesawat itu terbang lebih tinggi dan fungsi ‘autopilot’ dinyahaktifkan.

Bertindak balas terhadap keadaan itu, katanya, juruterbang segera mengawal pesawat terbabit semula.

“Ini penting bagi memastikan pesawat kekal di bawah kawalan juruterbang berdasarkan baki petunjuk tapat menggunakan baki instrumen.

“Ketika dalam keadaan tidak stabil itu, data keselamatan menunjukkan input mendadak daripada juruterbang ketika cuba mendapatkan kawalan semula.

“Bagaimanapun, gerakan ini menyebabkan perubahan ketinggian dan ‘pitch’ pesawat yang seiring laporan juruterbang dan pengalaman penumpang dalam pesawat.”

Katanya, gerakan pembetulan itu ditambah cuaca buruk menyebabkan penumpang dalam kabin tidak selesa.

Voo berkata, tindakan awal anak kapal dan pelaksanaan senarai semak pemulihan tidak normal mengikut prosedur operasi standard mencukupi berdasarkan laporan siasatan awal CAAM dan FDR.

Katanya, program “Upset Prevention and Recovery Training (UPRT)” Malaysia Airlines perlu ditingkatkan untuk memberi penekanan kepada tindakan awal dan masa diambil untuk bertindak balas terhadap sesuatu isu, serta CAAM akan mewajibkannya kepada semua pengendali pesawat komersial.
Awal minggu ini, Malaysia Airlines mengesahkan penerbangan MH2664 dari Kuala Lumpur ke Tawau berpatah balik ke KLIA pada 3 April lalu akibat “isu teknikal”, di mana penumpang dilaporkan berkata pesawat itu tiba-tiba “menjunam” sebelum berpatah balik.

Menurut laporan Bernama, seorang penumpang “melambung” dari tempat duduknya ketika insiden itu berlaku kerana tali pinggang keledarnya dibuka akibat isyarat itu dipadamkan ketika itu.

Tiga penumpang penerbangan itu membuat laporan polis mendesak siasatan ke atas insiden itu. FMT

Kerosakan sistem ukur tekanan punca pesawat Malaysia Airlines tiba-tiba menjunam


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bazar Ramadan 2022: Ini senarai 18 bazar yang terbaik seluruh negara

Bayar atau tak boleh keluar dari Malaysia

‘Tiga beradik’ Juadah Istimewa Menjadi Rebutan Di Bulan Ramadan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker