Inilah 4 Sebabnya Mengapa Sering Batuk Hingga Ganggu Tidur Waktu Malam

Inilah 4 Sebabnya Mengapa Sering Batuk Hingga Ganggu Tidur Waktu Malam

BATUK merupakan simptom gangguan pada tekak seseorang menandakan gejala sampingan yang mungkin berlaku seperti, demam, lendir atau kahak, kurang minum air, atau rasa pedas menyengat.

Terutamanya, batuk yang sering dialami sesetegah orang pada waktu malam semasa terjaga dari tidur tanpa mengetahui punca sebenar.

Selsema antara punca menyebabkan badan mengeluarkan lendir berlebihan seperti di hidung dan kahak. Pun begitu, apabila berbaring lendir boleh menitis ke bahagian belakang tekak dan mencetuskan tindak balas batuk.

Bagaimanapun, batuk yang mengeluarkan lendir dikenali sebagai batuk “produktif” atau basah, manakala batuk yang tidak mengeluarkan lendir merupakan batuk “tidak produktif” atau kering sehingga mengganggu waktu tidur.

Dalam pada itu, terdapat beberapa punca penyebab batuk kategori kering boleh berlaku pada waktu malam, termasuklah;

1. Jangkitan virus

Kebanyakan batuk tidak produktif akibat jangkitan virus hingga menyebabkan selsema dalam jangka beberapa hari, malah boleh menyebabkan demam atau panas badan.

Apabila simptom selsema pada hidung berlaku, ia akan mengganggu saluran pernafasan dan biasanya mengambil sedikit masa untuk pulih.

2. Asma

Asma adalah satu keadaan yang menyebabkan saluran pernafasan membengkak dan sempit sehingga sukar untuk bernafas.

Malah, batuk disebabkan asma boleh menjadi produktif atau tidak produktif yang selalunya lebih teruk berlaku pada waktu malam dan pada awal pagi.

3. Gerd

Menurut Healthline, punca batuk kering pada waktu malam juga adalah kerana penyakit gastroesophageal reflux (GERD) iaitu sejenis tindak balas asid kronik dalam badan.

Atas dasar itu, ia berlaku apabila asid perut naik pada kawasan leher yang mencetuskan tindak balas batuk yang kering dan sering berlaku pada waktu malam.

4. Postnasal drip

Postnasal drip biasanya berlaku apabila badan mengeluarkan lebih banyak lendir daripada biasa, ia berlaku apabila anda mengalami selsema atau alahan.

Namun, apabila lendir menitik ke bahagian belakang dalam tekak, ia boleh mencetuskan refleks batuk dan menyebabkan batuk yang kering mengganggu tidur.

Inilah 4 Sebabnya Mengapa Sering Batuk Hingga Ganggu Tidur Waktu Malam

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Cara Mudah Trace Semula Password

3 jahanam PAS: Surat terbuka buat Tuan Ibrahim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker