Pfizer, BioNTech mohon kelulusan dos penggalak kedua

WASHINGTON: Syarikat farmaseutikal Pfizer dan BioNTech memohon pengawal selia ubat Amerika Syarikat (AS) memberi kelulusan kecemasan untuk suntikan dos penggalak kedua vaksin Covid-19 bagi golongan warga emas berusia 65 tahun ke atas.

Menurut syarikat berkenaan, permohonan itu berdasarkan data dari kajian Israel yang mengesyorkan dos penggalak tambahan itu mampu memberikan lebih manfaat kepada golongan warga emas.

Ketua Pegawai Eksekutif Pfizer, Albert Bourla menerusi temubual rancangan Face The Nation di stesen televisyen CBS mendedahkan perancangan syarikat tersebut.

“Ketika ini, perlindungan yang anda peroleh daripada suntikan dos ketiga sudah cukup baik untuk mengelakkan kemasukan ke hospital dan kematian akibat Covid-19.

“Namun, ia tidak begitu baik untuk melawan jangkitan. Jadi, kami sudah menyerahkan data berkaitan kepada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA).

“Kami juga akan mendapatkan pandangan pakar luar mengenai cadangan ini,” katanya.

Pada masa ini, AS menggesa dua suntikan vaksin Covid-19 diikuti dengan dos penggalak beberapa bulan kemudian bagi semua individu berumur 12 tahun dan ke atas.

Permohonan baharu itu bertujuan menambah dos penggalak kedua hanya bagi populasi berusia lebih 65 tahun yang teruk dilanda pandemik Covid-19.

Pfizer mengemukakan permohonan baharu itu berdasarkan data Israel yang sudah menawarkan dos penggalak kedua kepada individu berusia 60 tahun ke atas dan petugas kesihatan.

Jelas Pfizer, analisis rekod kesihatan membabitkan lebih 1.1 juta warga emas Israel menunjukkan kadar jangkitan yang disahkan adalah dua kali lebih rendah.

Malah, katanya, kadar penyakit teruk pula adalah empat kali lebih rendah dalam kalangan individu yang mendapat dos penggalak tambahan berbanding satu dos penggalak sahaja.

Pfizer juga memetik kajian berterusan terhadap petugas kesihatan warga Israel yang menunjukkan tahap antibodi jauh lebih tinggi selepas menerima penggalak kedua.

Setakat ini, AS meluluskan suntikan dos keempat vaksin Covid-19 hanya bagi individu yang mempunyai lemah daya tahan badan.

Sementara itu, Pfizer dilaporkan sedang menghasilkan vaksin yang bakal memberi perlindungan kepada orang ramai daripada sebarang varian pada masa hadapan.

 

KEHABISAN BEKALAN RAWATAN COVID-19

Sementara itu, kerajaan AS dijangka berdepan kehabisan bekalan rawatan Covid-19 yang dikenali sebagai antibodi monoklonal seawal akhir bulan Mei ini.

Menurut White House, pihaknya juga terpaksa mengurangkan aktiviti dan rancangannya untuk memperoleh bekalan rawatan tambahan melainkan Kongres menyediakan lebih banyak dana.

White House menegaskan bahawa kerajaan juga tidak akan mempunyai wang mencukupi untuk menyediakan dos penggalak tambahan atau vaksin khusus varian tanpa suntikan dana baharu.

Menurut White House, pihaknya sudah memohon dana kecemasan segera sebanyak AS$22.5 bilion (RM94.45 bilion) untuk membendung pandemik Covid-19.

Namun, setelah dibantah oleh Republikan dan Demokrat, wang itu dikeluarkan daripada rang undang-undang pembiayaan kerajaan terbaharu yang diluluskan minggu lalu.

“Kita amat memerlukan wang itu sekarang. Masa semakin suntuk,” kata seorang pegawai kanan pentadbiran AS yang enggan mendedahkan namanya.

Pegawai itu mendakwa kerajaan pada mulanya merancang untuk menempah kira-kira ratusan ribu dos rawatan monoklonal pada 25 Mac ini.

“Bagaimanapun, tempahan itu mungkin perlu dikurangkan atau dibatalkan tanpa dana baharu,” dakwanya. – AP/REUTERS

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Mahathir, Anwar & Hadi sudah tidak releven dalam politik negara

Muafakat Nasional kemungkinan terkubur kerana ego PAS

Memalukan! Tiga wanita bergelek di majlis akhir tahun sekolah tahfiz [VIDEO]

Rafizi tidak mahu ‘langgar’ Anwar kerana mahu parti stabil

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker