Fauziah Nawi berang, ‘bayaran nak tinggi, tapi disiplin ke laut’

SENI itu perkara terpaling halus di dunia dan kalau dikerjakan tanpa rasa tanggungjawab, maka tercemarlah hasilnya.

Buat dramatis berpengalaman, Fauziah Nawi atau nama sebenarnya, Fauziah Fatimah Nawi, beliau mempunyai alasan tersendiri untuk bersifat lantang menerusi media sosial menegur mana-mana pihak yang dirasakan tidak serius menumpahkan komitmen dalam dunia lakonan.

Enggan mendedahkan secara spesifik siapa gerangan pelakon yang dimaksudkan dalam Facebook rasminya baru-baru ini, pemenang trofi Pelakon Pembantu Wanita



Terbaik menerusi filem Sayang Salmah Festival Filem Malaysia ke-12 itu bagaimanapun berasa terpanggil untuk meneruskan kemaraan bicara kepada Pose.

Terdahulu, Fauziah, 69, menyifatkan seorang individu yang difahamkan merupakan seorang pelakon sebagai tidak berhati perut kerana menyebabkan jadual penggambaran drama melibatkan dirinya tergendala.

Menerusi panggilan telefon santai, beliau enggan membuka aib mana-mana pihak, namun berharap individu terlibat insiden terbabit segera terbangun daripada lena mimpi dan terus memperbaiki diri demi kemajuan diri sendiri dan industri seni lakonan tanah air.

Fauziah berharap individu yang membuat ‘onar’ di set penggambaran agar melihat refleksi diri dan mula menjadikan industri seni sebagai lubuk rezeki yang serius.

POSE: Barangkali ada lanjutan tentang apa yang ibu dedahkan dalam Facebook baru-baru ini?



FAUZIAH NAWI: Saya tidak mahu membuka aib individu terbabit. Kalau dia baca artikel ini dan merasakan apa yang saya dedahkan adalah berkenaan tentang dia, itu lebih baik.

Saya tegur dalam Facebook bukan suka-suka tetapi saya tak mahu ada ‘penyakit’ begini dalam industri. Kalau dia buat masalah dan hanya libatkan diri, itu saya tak kisah. Ini tidak, calltime pukul 10 pagi, masuk set pukul 6 petang. Perangai jenis apa begitu? Saya sebenarnya malas nak bising atau marah tapi sendiri mahu ingatlah.

Tentang apa yang ibu dedahkan ‘kontrak habis lapan hari’ dan kemudian sibuk balik awal, apa yang boleh anda simpulkan?
Saya geram dan sangat kecewa. Apa yang dia buat dah ganggu emosi pengarah, penerbit dan pelakon lain yang terlibat dalam projek yang kami sedang jalankan.
Kenapa sibuk jadi pelakon kalau waktu pun tak pandai urus dan melibatkan orang lain akibat keculasan sendiri?

Macam saya cakap dalam Facebook, tak usah jadi pelakon dan sila duduk rumah dan jangan menyusahkan hidup dan kerja orang lain.
Seperkara lagi, sudahlah sibuk ‘demand’ harga tinggi melambung tapi kualiti kerja? Disiplin semua ke laut.



Barangkali ibu mahu mendedahkan siapa gerangan individu yang dimaksudkan?
Saya rasa tak perlu. Bukan bermakna saya takut nak dedahkan tapi sebagai pelakon lama, menjadi tugas saya menegur dengan cara saya sendiri.

Orang yang buat hal itu terima atau tidak, terpulang kepadanya. Facebook saya ‘open’ dan sesiapa sahaja boleh baca apa yang saya luahkan dan kalau dia rasa tulisan ada yang menyentuh dirinya, cermin diri dan betulkanlah apa yang silap.
Industri seni kita bukanlah besar mana, pusing-pusing di situ juga dan kita akan sentiasa bekerjasama antara satu sama lain.

Apa pesanan daripada ibu sebagai dramatis berpengalaman buat indivdu lain yang ingin menjadi seorang anak seni?
Buat kerja dengan rasa bangga dan tanggungjawab. Hormat waktu orang lain, insya-Allah masa depan cerah menanti kalian.

Kalau mahu kekal lama dalam industri dan dihormati, lunaskan peranan sebagai anak seni dengan sebaik mungkin.



Jaga calltime, jaga disiplin dan hormatlah situasi dan orang sekeliling. Macam saya cakap tadi, industri ini tak besar mana pun. Pusing kiri depan belakang, akan jumpa orang yang sama juga. Yang membezakan adalah kualiti dan disiplin kerja.

PADA usia 69 tahun, Fauziah membuktikan bahawa menuntut ilmu itu tidak mengira usia apabila menerima diploma dalam jurusan Pengarahan Filem dan Koordinasi daripada Meateach Creative Academy.

Baiklah, baru-baru ini ibu menerima diploma daripada Meateach Creative Academy, mungkin boleh perincikan sedikit tentang perkara tersebut?
Selepas tiga tahun belajar, saya akhirnya menerima diploma dalam jurusan Pengarahan Filem dan Koordinasi.

Dipendekkan cerita, saya tidak pernah melanjutkan pelajaran sebelum ini. Saya terus bekerja selepas tamat persekolahan tingkatan lima. Bayangkan bagaimana situasi apabila pada usia 60-an masih sambung belajar.

Masa mula-mula sambung belajar (diploma) dengan usia dah lanjut, saya hampir berputus asa sebab perlu menyiapkan banyak kertas kerja dan pembentangan. Namun, atas nasihat anak dan adik-beradik yang menyedari betapa penting kelayakan akademik, saya teruskan juga perjuangan ini.
Alhamdulillah, saya berjaya tamatkan pengajian.



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


 

Mahathir: Najib Bogel Bogel Bogel

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]

Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan Ditampar Guru Tari Padah Mengeluh Terlalu Penat

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker