Kerajaan kaji kemungkinan benarkan ganja perubatan

Kerajaan kaji kemungkinan benarkan ganja perubatan

Putrajaya ketika ini sedang mengkaji untuk membolehkan penggunaan ganja untuk perubatan dan juga undang-undang yang mungkin berkaitan, kata Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin.

Hamzah berkata demikian sebagai respons kepada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Bebas-Muar) yang bertanya apakah kerajaan akan membuka industri ganja perubatan di Malaysia.

“Memang benar, kita sedang mengkaji (isu ini) melalui jawatankuasa yang saya sebutkan sebelum ini dan beberapa kementerian sedang meneliti … apakah penggunaan ganja untuk tujuan perubatan dapat dibenarkan, dan (kita juga) mengkaji bagaimana undang-undang itu dapat digunakan nanti,” katanya.

Dia memberikan ucapan penggulungan untuk perbahasan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) di Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum ini, dia mengatakan sudah ada sebuah jawatankuasa khusus di dalam kabinet yang menangani semua hal yang berkaitan dengan pengendalian dan penguatkuasaan dadah, termasuk isu ganja.

Syed Saddiq sebelum itu meminta kerajaan mengemukakan kertas kerja berdasarkan sains dan data mengenai kebaikan dan keburukan penggunaan ganja dan perubatan ganja.

Katanya, industri ganja atau perubatan ganja akan menjadi industri bernilai RM400 bilion dalam empat tahun dan Malaysia harus terlibat lebih awal.

Syed Saddiq juga menekankan isu ini semasa ucapan penggulungan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali, dengan bertanya apakah kementerian itu akan mempertimbangkan untuk membenarkan penggunaan ganja perubatan untuk eksport.

Azmin mengatakan bahawa walaupun perkara itu telah dibincangkan sejak pentadbiran Pakatan Harapan, perkara itu perlu dikaji semula oleh kerajaan semasa.

Dia menambah bahawa sebarang perubahan dasar tersebut akan melibatkan beberapa pindaan Akta Dadah Berbahaya 1952 dari Kementerian Kesihatan.

Pada masa ini, ganja disenaraikan sebagai ubat terkawal di bawah Akta Dadah Berbahaya. Mk

Kerajaan kaji kemungkinan benarkan ganja perubatan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Tindakan Achey Bocey bantu warga asing dipuji (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker