Tengah hari tanpa bayang di Khatulistiwa lusa

Tengah hari tanpa bayang di Khatulistiwa lusa

Seluruh dunia akan mengalami fenomena Ekuinoks iaitu keadaan apabila matahari berada betul-betul di atas garisan Khatulistiwa dalam tempoh sehari bermula pukul 3.21 pagi, Khamis ini.

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dalam satu kenyataan akhbar berkata, dalam tempoh tersebut seluruh dunia akan mengalami masa siang dan malam yang sama panjang iaitu masing-masing selama 12 jam.




Poster berhubung info fenomena Ekuinoks yang akan berlaku di seluruh dunia Khamis ini.

“Bagi kawasan yang betul-betul berada di atas garisan Khatulistiwa seperti di Pontianak, Indonesia dan Quito, Ecuador akan mengalami peristiwa tengah hari tanpa bayang.

“Ini kerana matahari akan berada betul-betul tegak di atas kepala pada waktu tengah hari di kawasan-kawasan tersebut semasa berlakunya Ekuinoks,” katanya menerusi laman Twitter hari ini. K Online

What happens during an equinox?



At the equinox, the sun crosses the celestial equator to enter the sky’s Northern Hemisphere. … We have an equinox twice a year – spring and fall – when the tilt of the Earth’s axis and Earth’s orbit around the sun combine in such a way that the axis is inclined neither away from nor toward the sun.

Tengah hari tanpa bayang di Khatulistiwa lusa


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Biarlah Mahathir terjun dengan labu-labunya

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker