Beri surat sokongan tak langgar polisi – Khalid

Beri surat sokongan tak langgar polisi – Khalid

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menjelaskan dia tidak melanggar sebarang polisi berhubung isu surat sokongan kepada pemaju projek pembangunan bercampur yang merangkumi rumah mampu milik.

Katanya, ini kerana Pejabat Tanah dan Galian tidak berada di bawah kuasanya sebagai menteri Wilayah Persekutuan ketika itu.



Bercakap kepada Malaysiakini, Khalid berkata terdapat agenda politik dalam usaha membangkitkan perkara yang ‘bukan isu’ dan menggambarkan dirinya dari sudut pandang negatif.

“Saya memang menyokong idea untuk memperbanyakkan rumah mampu milik. Cadangan idea tersebut merupakan dalam lima tahun tanah itu digunakan dan sekurang-kurangnya 50 peratus rumah mampu milik dibina. Dalam kes ini, jumlah itu 54 peratus.

ADS

“Ia sejajar dengan visi Kementerian Wilayah Persekutuan. Syarikat yang dimaksudkan pada awalnya dianugerahkan penggunaan tanah pada tahun 2017 tetapi kemudian ia dibatalkan.



“Ketika saya melihat cadangan DBKL untuk menjadikannya tapak semaian (nursery), saya berpendapat bahawa rumah mampu milik lebih diperlukan,” katanya.

Khalid menegaskan dia tidak melanggar sebarang polisi seperti yang didakwa oleh sebuah portal berita sebelum ini.

“Saya rasa mungkin ada agenda politik dalam isu ini. Saya tidak menulis surat kepada pegawai bawahan. Terdapat perbezaan yang jelas kerana ketua exco tanah tidak melaporkan kepada saya.

“Saya sendiri bukan sebahagian daripada exco tanah dan exco tidak berada di bawah kuasa saya. Oleh itu, adalah wajar bagi saya untuk memberikan pandangan mengenai cadangan pembangunan ini secara bertulis.



“Exco tanah yang akan mempertimbangkan permohonan itu juga tidak berada di bawah bidang kuasa saya sebagai menteri Wilayah Persekutuan kerana ia berada di bawah ketua setiausaha kepada kerajaan. Dan tidak mungkin seorang menteri mengarahkan ketua setiausahanya yang melapor kepada perdana menteri.

“Permohonan biasa harus melalui proses biasa dan mematuhi syarat dan kos yang dikenakan. Saya hanya menyokong permohonan ini demi projek yang ingin saya laksanakan,” kata Khalid.

Ia hadir selepas portal berita Malaysia Now menyiarkan berita yang mengatakan Khalid menyokong tawaran pemaju untuk mendapatkan persetujuan untuk pemindahan sebidang tanah pada November 2019.

Khalid dikatakan telah meninggalkan catatan bertulisan tangan pada surat permohonan oleh pemaju setelah kelulusan projek itu dibatalkan pada bulan November 2018, setahun selepas menerima kelulusan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan.



Pemaju tersebut kemudian memutuskan untuk membuat permohonan terus kepada Khalid pada Disember 2018.

Khalid juga berkata dia tidak tahu mengenai pemilikan terperinci syarikat itu – Saujana Beringin – seperti yang dilaporkan oleh portal berita lain.

“Mereka katakan yang pemfailan syarikat menunjukkan bahawa Mohamed Nazim Razak, adik kepada (bekas perdana menteri) Najib Razak berada di syarikat itu pada 30 Mac 2021.

“Pertama, ia bermaksud bahawa dia tidak ada ketika saya menjadi menteri. Kedua, kami menyokong idea rumah mampu milik, tetapi tidak melibatkan kami sendiri dalam menelitinya secara terperinci.



“Itu adalah tugas exco tanah yang membuat keputusan,” tambah Khalid. Mk

Beri surat sokongan tak langgar polisi – Khalid


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Mat Sabu tegur Anwar hina kerajaan disokong ulama, sekali Azalina mencelah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker