Aplikasi KK Mart digodam, tertera ‘Amaran Terakhir’


Aplikasi KK Mart digodam, tertera ‘Amaran Terakhir’

Aplikasi mudah alih rangkaian kedai serbaneka KK Mart telah digodam hari ini, dengan perkataan “Amaran Terakhir” dipaparkan muncul pada aplikasinya.

Bagaimanapun, aplikasi itu kembali seperti biasa kira-kira jam 10 pagi hari ini.

Semakan Malaysiakini pada 9.33 pagi mendapati aplikasi KK Mart tidak dapat dimuatkan dan sebaliknya, halaman aplikasi itu tertera perkataan “Amaran Terakhir” ditulis dalam huruf merah berlatar belakang hitam.



Beberapa minit kemudian, aplikasi itu masih tidak boleh diakses tetapi perkataan ‘Amaran Terakhir’ tidak lagi dipaparkan.

Semakan lain pada 10.15 pagi menunjukkan bahawa aplikasi telah kembali normal.

Pada 13 Mac, rangkaian kedai serbaneka itu mengesahkan bahawa cawangannya di Bandar Sunway di Petaling Jaya menjual stoking yang tertera kalimah Allah.

KK Mart telah beberapa kali memohon maaf berhubung perkara itu dan berkata produk itu telah diletakkan di atas rak konsainan oleh vendor secara tidak sengaja.



Penjual, pengeluar kasut Xin Jian Chang Sdn Bhd di Batu Pahat, Johor turut memohon maaf pada hari yang sama, berkata pembekalnya dari China telah tersalah memasukkan lima pasang stoking yang dicetak dengan kalimah Allah, dalam kira-kira 18,000 pasang stokin jenis lain yang ditempah oleh Xin Jin Chiang.

Pemeriksaan polis ke atas kilang Xin Jin Chiang juga menemui hanya lima stoking kontroversi, yang dipulangkan oleh KK Mart kepada kilang itu.

Isu itu telah membawa kepada ketegangan kaum dan agama, dengan Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh segera menggesa agar KK Mart diboikot.

Sejak itu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata dia telah menasihatkan Akmal untuk menangani isu itu dengan lebih berhemah.



Dua lelaki juga telah dijatuhkan hukuman penjara kerana membuat kenyataan menghina Islam berhubung perkara itu.

Butiran peribadi kedua-dua lelaki itu – seorang di Kuala Lumpur dan seorang lagi di Kota Kinabalu – disebarkan di media sosial dan secara fizikal berhadapan dengan kumpulan yang tidak berpuas hati dengan siaran mereka. Kedua-duanya mengeluarkan permohonan maaf melalui video dalam talian.

Sementara itu, majlis daerah dan bandaraya Johor melakukan pencarian besar-besaran di cawangan KK Mart di negeri ini pada Rabu, untuk memeriksa sama ada stoking kontroversi itu dijual.

Tiada satu pun cawangan yang mempunyai stoking itu di rak, tetapi satu cawangan didenda kerana melanggar peraturan pengiklanan manakala cawangan lain didenda kerana menjual alkohol tanpa lesen yang sah.



Majlis Perbandaran Batu Pahat juga telah menggantung lesen kilang Xin Jin Chiang selama 30 hari, kerana melanggar syarat lesennya. Mk

Aplikasi KK Mart digodam, tertera ‘Amaran Terakhir’

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Bekas isteri Safee Sali dedah cerita sebenar

Mia Khalifa gaduh dengan Makcik Israel



Saya dah pindah ke Mongolia – Abby Abadi

Farhash rakan perniagaan Sultan Muhammad V

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker