Kalau dah ganggu jemaah lain , elok jangan dibawa ke masjid – Dr Zulkifli

Kalau dah ganggu jemaah lain , elok jangan dibawa ke masjid – Dr Zulkifli

Menjadi kebiasaan ibu bapa yang mahu menunaikan solat sunat tarawih untuk membawa sekali anak-anak ke masjid namun beberapa kejadian yang tular mengundang kritikan ramai.

Sebelum ini tular rakaman CCTV memaparkan seorang kanak-kanak menarik kerusi seorang jemaah warga emas yang sedang solat hingga mangsa perlu membuat pemeriksaan di hospital.



Turut tular, rakaman video diambil oleh orang awam yang berada di masjid di mana seorang kanak-kanak lelaki dilihat memanjat belakang badan wanita dipercayai ibunya dan turut memukul seorang jemaah perempuan lain.

Tak perlu bawa ke masjid kalau susah dijaga

Susulan tular kejadian sebegitu, Datuk Seri Dr Zulkifli al-Bakri memberi nasihat sebaiknya ibu bapa tidak membawa anak mereka ke masjid sekiranya kanak-kanak itu susah dijaga sehingga mengganggu jemaah lain.

Jika kanak-kanak teramat kecil dan susah untuk dijaga serta mengganggu jemaah, maka aulanya tidak dibawa ke masjid.
tarawih



Dalam situasi yang berbeza, sekiranya ibu bapa membawa anak mereka namun bimbang akan berlaku apa-apa, dicadangkan agar mereka bersolat di tepi dinding iaitu pada hujung saf.

Kami syorkan dalam keadaan sebegini, ibu bapa bersolat di tepi dinding (hujugn saf) dan diletakkan anaknya di hujung sekali. Jika kanak-kanak mampu berdikari, aulanya diletakkan di saf kanak-kanak.

Ibu bapa pantau dan perhati tingkah laku anak di masjid

Beliau turut berkata ibu bapa perlu memainkan peranan untuk perhatikan tingkah laku anak-anak di dalam masjid serta mendidik mereka untuk menghormati masjid serta jemaah lain.



Dalam pada itu, Dr Zulkifli juga menambah agar pihak masjid mengawasi kanak-kanak dengan akhlak yang baik seperti tidak menengking, tidak memarahi, mengasari atau memukul kanak-kanak itu.

Pamerkanlah akhlak yang baik serta tunjuk ajar supaya terjalin binaan kasih sayang antara ibu bapa, pihak masjid dan kanak-kanak itu sendiri.

Itulah nasihat dan penulisan Dr Zulkifli yang dicoretnya pada tahun 2016 yang turut diterbitkan di laman sesawang Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Nasihat itu sudah tentu boleh diguna pakai sampai bila-bila oleh ibu bapa yang berniat mahu membawa anak-anak ke masjid tidak kiralah bila dan di mana.



Kalau dah ganggu jemaah lain , elok jangan dibawa ke masjid – Dr Zulkifli

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Bekas isteri Safee Sali mahukan anaknya dikembalikan



Chef Ammar dituduh riak

Aliff Syukri kena kecam buat konten dengan Ruhainies



Untung bersih Petronas merosot, hanya catat RM80.7 bilion pada 2023

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker