Isteri terpaling cantik, suami paling bertuah

Isteri terpaling cantik, suami paling bertuah

Kampar: “Saya bahagia dengan kehidupan sederhana seperti ini di kampung dan kami sekeluarga ada tempat tinggal serta cukup makan pakai. Walaupun rumah kami tidak berapa cantik tetapi saya bersyukur dengan semua itu,” kata Jelson Azire, 38.

Lelaki itu mendapat perhatian netizen di media sosial selepas selalu berkongsi video memaparkan kehidupan sederhananya bersama isteri, Waksan Bah Uda, 36, dan dua anak perempuan mereka di Facebook (FB).



Cara Jelson menghargai dan memanggil Waksan dengan panggilan ‘isteriku yang terpaling cantik’ meraih pujian netizen yang mengakui untuk bahagia tidak semestinya perlu menjalani kehidupan mewah.

Jelson berkata, dia yang berasal dari Pitas, Sabah berkahwin dengan isteri sejak lebih 13 tahun lalu selepas berkenalan ketika mereka masing-masing bekerja di Ipoh, Perak.

Katanya, dia bekerja sebagai tukang masak di sebuah pasar raya di sini, tidak merasakan perbezaan budaya dan bahasa menjadi penghalang mereka bersama.

Malah dia mengakui tinggal bersama masyarakat Orang Asli juga tidak membuatnya kekok.



“Tinggal di kawasan pedalaman bukanlah asing kerana saya juga tinggal di kawasan sama di negeri kelahiran cuma bagi saya yang sedikit berbeza adalah budaya dan bahasa tetapi ia tiada masalah kerana kami menggunakan Bahasa Kebangsaan.

“Saya tidak berasa asing di kampung isteri kerana bagi saya kalau kita melayan orang dengan baik kita juga akan dilayan baik dan orang di sini semuanya baik-baik,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Menurutnya, dia dan isteri yang juga kaum Semai berkongsi kehidupan di Pos Dipang, Sahom, di sini supaya masyarakat luar dapat melihat kehidupan masyarakat Orang Asli yang sebenarnya sama seperti orang lain.

“Saya kongsikan aktiviti kami termasuk cara isteri memasak dan semua yang dikongsikan itu adalah kehidupan sebenar kami tetapi tak sangka pula ia mendapat perhatian, malah ada juga menyukai kehidupan sederhana kami di kampung.



“Mesej video kami itu mahu menunjukkan tidak semestinya kita hidup tak mewah tidak boleh menghargai pasangan dan supaya orang lain faham kita perlu menghargai satu sama lain tidak kiralah kita miskin atau kaya,” katanya.

Menurut Jelson, dia juga menghargai sokongan netizen yang sentiasa menyokong serta memberi komen positif kepadanya dan mengakui dia berpegang kepada prinsip hidup untuk mencari kesenangan hidup jangan berfikir untuk cepat kaya.

“Semua bermula dari bawah paling penting tubuh badan sihat, ada makanan yang mencukupi, ada kerja dan anak juga dapat bersekolah serta percaya yang saya boleh membina sebuah rumah yang lebih selesa untuk keluarga nanti,” katanya.

Sementara itu, Waksan berkata, pada mulanya dia agak bimbang menunjukkan kehidupan mereka di kampung tetapi tidak menyangka orang ramai memberi sokongan yang baik, malah mengakui pujian mereka juga membuatnya agak segan.



“Gembira juga (dengan penerimaan netizen) dan saya suka berkongsi resipi cara masakan juadah harian saya yang sebenarnya sama saja dengan orang lain cuma memang ada menu yang khas daripada kaum kami,” katanya. HM

Isteri terpaling cantik, suami paling bertuah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Bawa ke kondo kerana nak ‘chemistry’

Henti sebar cerita khalwat abang saya – Aisyah



Datang ‘shooting’ sekali, siap panggil baby lagi – Kru drama

A Aida ‘blacklist’ Ruhainies

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker